Kesakitan bila nyawa dicabut oleh malaikatul maut tidak dapat dibayangkan sama sekali.
Walau bagaimanapun Nabi ada bersabda, maksudnya: “Bahawa Rasulullah mengingatkan tentang mati dan keseksaannya, maka sabda Baginda: Iaitulah sakitnya 300 kali tetakan pedang.”
Bayangkanlah jika kita
ditetak atau dipukul dengan kayu, rotan mahupun besi bukan banyak, cuma
sekali saja, itupun sudah tidak dapat digambarkan kesakitannya. Inikan
pula ditetak dengan 300x tetakan.
Bayangkanlah sendiri.
Cuba kita tanggalkan pula kuku daripada isinya, pastinya sakit tidak
tertahan. Daging disiat-siat dan dilapah hidup-hidup, dahaga yang amat
sangat sehingga air lautan di dunia ini tidak mampu menghilangkannya.
Semuanya ini cuma secebis dari perbandingan kesakitan maut,malah beribu-ribu kali lebih sakitnya daripada itu.
Oleh itu, untuk
meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut, maka
digariskan beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan. Antaranya:-
Sebelum tidur:
- Bacalah surah Al-Ikhlas tiga kali
- Selawat ke atas Nabi
- Membaca tasbih
Amalan harian:
- Sentiasa membaca Al-Quran
- Memelihara solat terutama solat fardu
- Menghormati (jangan bercakap) waktu azan diperdengarkan
- Membaca tasbih
- Membanyakkan sedekah
- Sentiasa berzikir menyebut Allah
Amalan yang perlu dijauhi:
- Dusta
- Khianat
- Mengadu domba
- Kencing berdiri
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Bersuci kamu sekalian dari buang air kecil kerana sesungguhnya kebanyakkan seksa kubur itu dari sebab buang air kecil.”
Pada suatu hari
malaikatul maut datang untuk bertemu dengan Nabi Idris as lalu Nabi
Idris meminta agar malaikatul maut mencabut nyawanya dan kemudian Allah
menghidupkannya kembali. Permintaan ini dilakukan untuk Nabi Idris as
mengetahui kesakitan sakaratul maut agar taqwanya lebih mendalam dan
teguh lagi. Maka Allah memberikan wahyu kepada malaikatul maut supaya
mencabut nyawa nabi Idris dan meninggalkan ketika itu juga. Malaikatul
maut menangis dan memohon kepada Allah supaya Dia (Allah) menghidupkan
kembali Nabi Idris lalu dimakbulkan Allah.
Setelah di dapati Nabi
Idris as sudah hidup kembali, malaikatul maut bertanya: “Ya saudaraku,
bagaimana rasanya kesakitan maut?” Jawab Nabi Idris: “Sesungguhnya
ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup, maka rasa sakit
menghadapi maut itu lebih dari 1000 kali sakitnya.” Kata malaikat maut:
“Secara berhati-hati dan tidak kasar yang telah saya lakukan khusus
mencabut nyawa engkau itu, belumlah pernah aku lakukan terhadap
seseorang pun.”
Diriwayatkan lagi bahawa
Nabi Isa as telah menghidupkan beberapa orang yang telah mati dengan
keizinan Allah. Maka sebahagian orang kafir berkata: “Sesungguhnya
engkau telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru,
yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka cuba hidupkan untuk
kami orang yang telah mati seperti zaman yang awal dulu.”
Kata Nabi Isa as: “Cubalah kamu pilihkan?” Mereka berkata:Hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh as (Sam bin Nuh).”
Maka Nabi Isa as pergi
ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua rakaat dan berdoa kepada Allah.
Dan Sam bin Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah
beruban.
Nabi Isa as hairan
kenapa jadi begitu. Berkata Sam bin Nuh: “Saya telah mendengar
panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba, maka rambut dan
janggut saya berubah menjadi putih seperti ini dari sebab takutnya hari
kiamat. Berkata Nabi Isa as: “Sudah berapa tahun kau meninggal dunia?”
Kata Sam:
“Semenjak 4000 tahun lalu maka belumlah hilang sakit dari sakaratul maut.”
Betapa kerapnya malaikat
maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam
sebanyak 70 kali, andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia
tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut
adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu
manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail. Justeru
itu tidak hairan jika ramai manusia yang masih mampu bersenang riang
dan bergelak ketawa, seolah-olah dia tiada masalah yang perlu difikir
dan direnungkan dalam hidupnya.
Walaupun dia sebenarnya
adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki sebarang
bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan dosa.
Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Bahawa
malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali
dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati
orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah
hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala
untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak
ketawa.” Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa
diperhati oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa
mengingati mati.
Golongan ini tidak lalai
dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka
sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai
perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya
dengan malaikat maut. Meskipun mata manusia hanya mampu melihat alam
benda yang nyata, tidak mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut
itu. Namun pandangan mata hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang
dengan keyakinan iman dan ilmu.
Sebenarnya manusia itu
sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti akan mati, tetapi manusia
menilai kematian dengan berbagai tanggapan. Ada yang menganggap kematian
itu adalah suatu tabi’e biasa sebagai pendapat golongan atheis, dan
tidak kurang pula orang yang mengaitkan kematian itu dengan
sebab-sebabnya yang zahir sahaja.
Dia mengambil logik
bahawa banyak kematian disebabkan oleh sesuatu tragedi, seperti
diakibatkan oleh peperangan, bencana alam seperti gempa bumi, banjir,
kebakaran dan juga kemalangan sama ada di udara, laut dan daratan
termasuk kemalangan jalan raya. Selain itu mereka juga melihat kematian
disebabkan oleh serangan penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah,
sakit jantung, AIDS, demam denggi, ta’un dan sebagainya.
Disebabkan manusia
melihat kematian hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka
manusia sering mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang
disebut di atas. Jika berlaku kematian di kalangan mereka, lantas mereka
bertanya, “sebab apa si pulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah? “.
Tidak ramai manusia yang
mengaitkan kematian itu dengan kehadiran malaikat maut yang datang
tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai, sedangkan malaikat maut
sentiasa berligar di sekeliling manusia, mengenal pasti memerhatikan
orang-orang yang tempoh hayatnya sudah tamat.
Sesungguhnya malaikat
maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat dan sempurna, dia tidak
diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit sahaja, ataupun roh orang
yang mendapat kecelakaan dan mala petaka. Jika Allah SWT menetapkan
kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau ketika diserang sakit
tenat, maka Izrail mencabut roh orang itu ketika kejadian tersebut.
Namun ajal tidak
mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah yang sedang hidup
rehat dibuai kesenangan. Malaikat maut datang tepat pada waktunya tanpa
mengira orang itu sedang ketawa riang, atau mengerang kesakitan. Bila
ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya tidak tertangguh walau sesaat.
Walau bagaimanapun ada
ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab bagi sesuatu kematian, yang
demikian itu ada hikmah disebaliknya.
Misalnya sakit tenat
yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan menjadi rahmat
bagi orang beriman dan sabar, kerana Allah Taala memberi peluang dan
menyedarkan manusia agar dia mengingat mati, untuk itu dia menggunakan
masa atau usia yang ada untuk berbuat sesuatu, membetulkan dan bertaubat
dari dosa dan kesilapan serta memperbaiki amalan, serta menambah
bekalan untuk akhirat, jangan sampai menjadi seorang yang muflis di
akhirat kelak.
Begitu juga orang yang
mati mengejut disebabkan kemalangan, ia akan menjadi pengajaran dan
memberi peringatan kepada orang yang masih hidup supaya mereka sentiasa
waspada dan tidak lalai dari berusaha memperbaiki diri, menambah amal
kebajikan dan meninggalkan segala kejahatan. Kerana sekiranya ajal
datang secara tiba-tiba pasti akan membawa sesalan yang tidak berguna.
Di kalangan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan kepada
dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih menyayanginya.
Kerana betapa malangnya bagi pandangan orang-orang soleh itu jika Allah
SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran terlebih
dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya, sebab
itulah Allah SWT tidak beri amaran terlebih dahulu kepadanya. Keadaan
orang itu ibarat orang yang tidak menyedari adanya bahaya di hadapannya,
jika tiada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan menjerumus ke lembah
bahaya itu.
Selain itu Allah Taala
menjadikan sebab-sebab kematian itu bagi memenuhi janjiNya kepada
malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh Saidina Abbas r.a dalam
sebuah hadis Nabi yang panjang.
Antara lain menjelaskan
bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut
roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk bernyawa itu
termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah, iaitu para
rasul a.s.w., para nabi-nabi, para wali-wali dan orang-orang solihin.
Selain itu malaikat maut
mengadu kepada Tuhan betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan
Adam, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia,
yang akan menyebabkan orang akan berdukacita, kerana kehilangan sanak
keluarga dan orang-orang yang tersayang di kalangan mereka.
Diriwayatkan bahawa
Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai sebab-sebab kepada kematian
yang akan dilalui oleh keturunan Adam. Sehingga keturunan Adam itu akan
memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang dialami
oleh mereka.
Apabila berlaku
kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana menghidap
sakit, ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa
mengaitkan malaikat maut dengan kematian yang berlaku itu.
Ketika itu Izrail tidak
perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan
kehadiran malaikat maut, yang sememangnya diutus oleh Allah SWT pada
saat mala petaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal
mereka yang sememangnya telah tiba.
Namun pada hakikatnya
bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah, yang telah termaktub sejak azali
lagi. Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah, bahawa kematian pasti
tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail hanyalah tentera-tentera Allah
yang menjalankan tugas seperti yang telah diamanahkan kepadanya.
Walau bagaimanapun
adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan kematian seseorang itu
sama ada bersebab atau tidak, sebagaimana yang dinyatakan pada awal
tulisan ini, bahawa ada ketikanya malaikat maut datang hendak mencabut
roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi malaikat maut sedang dalam
keadaan seronok bergelak ketawa, hingga malaikat maut merasa hairan
terhadap manusia itu.
Ini membuktikan bahawa
kematian itu tidak pernah mengenal, sama ada seseorang yang sedang sakit
ataupun ketika sihat dan segar bugar. Firman Allah Taala Yang
bermaksud:
“Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya. “(Surah Al-A’raf: ayat 34)
Allah merahsiakan saat
kematian kita, adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan
yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita
meninggalkan larangannya. Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati,
akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih
jujur, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah.
Manusia begini sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh
Allah SWT. Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang
dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah di akhirat kelak. - Halaqah