Thursday, August 2, 2012

PKR umum ubah dasar penghantaran barang melalui kapal untuk turunkan harga barang di Malaysia Timur

Oleh Clara Chooi
Malaysianinsider
PETALING JAYA, 2 Ogos — Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini berjanji akan menghapuskan polisi kabotaj yang memerlukan barang hanya dihantar oleh kapal tempatan untuk menjadikan harga kereta dan barangan lain lebih murah di Sabah dan Sarawak.
Dasar kabotaj negara dianggap sebagai kontroversi dan sering dianggap sebagai punca kenaikan harga barang di Malaysia Timur.
Langkah baru PKR dilihat sebagai dasar Pakatan Rakyat untuk memenangi dua negeri yang telah dianggap sebagai 'kubu kuat' untuk Barisan Nasional (BN).
Ketua umum parti tersebut, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dalam kenyataan medianya hari ini, dasar yang diperkenalkan pada tahun 1980an itu “tidak ekonomik” dan perlu diubah sepenuhnya.
“Jika kita perlu ambil barang dari Hong Kong, kenapa perlu ke Pelabuhan Kelang dahulu? Ini tidak masuk akal.
“Ini langsung tidak ekonomik kecuali kepada para kroni yang berniat hanya mahu memperkayakan golongan tertentu dengan menaikkan harga barang di Sabah dan Sarawak,” katanya lagi.
Dia juga berkata Pakatan Rakyat mencadangkan harga kereta diturunkan dengan menghapuskan duti eksais dan melihat semula dasar Permit Yang Dibenarkan (AP) untuk memastikan Sabah dan Sarawak dapat menikmati harga yang lebih murah.
Ahli politik dan ketua masyarakat di Sabah dan Sarawak sudah lama menentang dasar kabotaj, dengan mengatakan ini tidak perlu dilakukan untuk mengelakkan jurang ekonomi antara Malaysia Timur dan Semenanjung.
Dalam tahun 1980an semua barangan yang dihantar perlu dihantar dengan kapal Malaysia yang menyebabkan kenaikan harga barang dan meningkatkan kos di Malaysia Timur.

Subhanallah, rahsia azan subuh dari aspek ilmiah

"Ash shalaatu khairun minan naum". Jika kita terjemahkan, akan bererti "Solat itu lebih baik daripada tidur". Tetapi cuba perhatikan baik baik. Mengapa kalimat itu hanya dikumandangkan saat azan Subuh saja?

Dalam kalimat itu Allah SWT ternyata sedang memberikan isyarat kasih sayangnya pada kaum muslimin, sebuah isyarat yang sering kita abaikan maknanya.

Lalu mengapa isyarat itu justru dikumandangkan hanya pada azan solat Subuh, tatkala kita semua sedang terlelap, dan bukan pada azan untuk solat lain?

Pada kajian MILIS, kajian GISSI 2 dan kajian-kajian lain di luar negeri, yang dipercayai sebagai suatu kajian yang meyakinkan mendapati sebuah kesimpulan jika puncak terjadinya serangan jantung sebahagian besar bermula pada pukul 06.00 hingga pukul 12.00.

Mengapa demikian? Kerana pada saat itu sudah terjadi perubahan pada sistem tubuh dimana terjadi kenaikan voltan saraf simpatetik (istilah Cina: Yang) dan penurunan voltan saraf parasimpatis (YIN).

Tegangan simpatis yang meningkat akan menyebabkan kita siap tempur, tekanan darah akan meningkat, denyutan jantung lebih kuat dan sebagainya.

Pada tegangan saraf parasimpatis yang meningkat maka terjadi penurunan tekanan darah, denyut jantung kurang kuat dan ritmenya melambat. Terjadi peningkatan aliran darah ke perut untuk menggiling makanan dan pengurangan aliran darah ke otak sehingga kita merasa mengantuk, pokoknya yang cenderung kepada keadaan rehat.

Pada permulaan waktu pagi buta (mulai pukul 3 pagi) sampai siang itulah secara diam-diam tekanan darah beransur naik, terjadi peningkatan adrenalin yang memberi kesan meningkatkan tekanan darah dan penyempitan pembuluh darah (kesan vasokontriksi) dan meningkatkan sifat agregasi trombosit (sifat saling menempel satu sama lain pada sel platelet agar darah membeku) walaupun kita tertidur.

Aneh bukan? Hal ini terjadi pada semua manusia. Hal seperti ini disebut sebagai ritme Circardian atau ritme sehari-hari, yang secara kodrati diberikan Allah SWT kepada manusia.
 
 
Furchgott dan Zawadsky pada tahun 1980 dalam kajiannya mengeluarkan sekumpulan sel dinding arteri sebelah dalam pada pembuluh darah yang sedang diselidikinya (dikerok).

Pembuluh darah yang normal yang tidak dibuang sel-sel yang melapisi dinding bahagian dalamnya akan melebar bila ditetesi suatu bahan kimia iaitu Asetilkolin.

Pada kajian ini terjadi keanehan, dengan dikeluarkannya sel-sel daripada dinding sebelah dalam saluran darah itu, maka pembuluh tadi tidak melebar kalau ditetesi asetilkolin.

Penemuan ini tentu saja menimbulkan kegemparan dalam dunia perubatan. "Jadi inilah yang menentukan melebar atau menyempitnya pembuluh darah, suatu penemuan baru yang sudah sekian lama, sekian puluh tahun diteliti tapi tidak ketemu".

Kajian itu akan diikuti penelitian yang lain di seluruh dunia untuk mengetahui zat apa yang ada di dalam sel bahagian dalam pembuluh darah yang mampu mengembangkan / melebarkan pembuluh itu. Dari sekian ribu penelitian maka zat tadi ditemui oleh Ignarro dan Murad dan disebut NO / nitrik Oksida. Ketiga penyelidik itu Furchgott dan Ignarro dan Murad mendapat hadiah Nobel tahun 1998.

Zat NO selalu dihasilkan, dalam keadaan rehat tidur pun selalu dihasilkan, namun pengeluaran dapat dipertingkatkan oleh ubat golongan Nifedipin dan nitrat dan lain-lain tetapi juga dapat ditingkatkan dengan bergerak dan sukan.

Kesan nitrik Oksida yang lain adalah mencegah kecenderungan membekunya darah dengan cara mengurangkan sifat agregasi atau sifat melekat satu sama lain dari trombosit dalam darah kita.

Jadi, sebenarnya kalau kita kita bangun tidur pada pagi buta dan bergerak, maka hal itu akan memberikan pengaruh baik pada pencegahan gangguan kardiovaskular.

Menaikkan kadar NO dalam darah kerana exercise, iaitu wudhu dan solat sunat dan wajib, apalagi bila disertai berjalan ke masjid merupakan perlindungan bagi pencegahan kejadian kardiovaskular, tanpa manusia menyedarinya.

Selain itu patut dicatat bahawa pada kedudukan rukuk dan sujud terjadi proses mengejang, kedudukan ini meningkatkan tonus parasimpatis (yang melawan kesan tonus simpatis).

Dengan gerakan itu, tubuh menghasilkan NO untuk melawan peningkatan kadar zat adrenalin di atas yang memberi kesan menyempitkan pembuluh darah dan membuat sel platelet darah kita jadi bertambah liar dan saling merangkul.

Sejak awal kedatangan Islam, Allah menyeru solat Subuh. Hanya saja Allah tidak secara jelas menyatakan manfaat akan hal ini kerana tahap ilmu pengetahuan manusia belum sampai dan masih harus mencarinya sendiri walaupun harus melalui tempoh waktu ribuan tahun.

Petunjuk bagi kemaslahatan umat adalah tanda kasih-Nya pada hamba-Nya. Bukti manfaat Arahan Allah baru datang 1400 tahun kemudian. Allahu Akbar.

Apa Sudah Jadi Dengan Ekonomi Kapitalis?

Proses donor sel telur panjang, menyakitkan, dan beresiko.
 Ekonomi Sulit, Wanita Spanyol Jual Sel Telur
Proses donor sel telur panjang, menyakitkan, dan beresiko.(Reuters/ Jean-Paul Pelissier)
VIVAnews - Perekonomian Spanyol yang kian memburuk memaksa warganya putar otak untuk mencari uang. Salah satu yang menjadi sumber pemasukan sebagian warga Spanyol di saat seperti ini adalah dari hasil penjualan sel telur dan sperma.
Hal ini dapat dilihat dari semakin meningkatnya persediaan sel telur dan sperma di berbagai klinik kesuburan di negara tersebut. Menurut catatan, hingga tahun lalu, jumlahnya meningkat 30 persen.
Salah seorang wanita yang menjadi donor mengaku telah empat kali menyumbang sel telurnya. Wanita yang enggan disebutkan namanya ini mengaku mengambil jalan ini karena pekerjaannya sebagai pembersih dan suaminya yang sopir taksi tidak mampu membiayai kehidupan mereka.
Saat pertama kali mendonorkan sel telurnya, dia ditemani ibunya datang ke Klinik Tambre di pusat kota Madrid. Pendonoran selanjutnya, dia sudah berani datang sendiri. Dia mengaku, uang yang diterimanya lebih dari cukup untuk menghidupi keluarganya yang kesulitan.
“Pernah sekali saya melakukan dua kali donor, saya mendapatkan 3.000 euro (Rp34,9 juta),” kata wanita ini, dilansir CNN.
Proses pengambilan sel telur tidak sebentar, menyakitkan dan sangat berisiko. Wanita pendonor akan disuntik hormon sebelum tim medis melakukan pembedahan ke indung telur. Karena itulah, klinik membayar hingga 1.000 euro (Rp11,6 juta) untuk wanita yang rela mendonorkan telur-telur mereka.
Para pria di Spanyol juga bisa mendonorkan sperma. Dengan bayaran 50 euro (Rp581 ribu) sekali donor, pria dapat menyumbangkan sperma mereka seminggu sekali selama tiga bulan. Untuk donor sel telur, tidak boleh lebih dari enam kali, demi kesehatan pendonor.
Tapi tidak semua orang bisa menyumbang sperma dan sel telur mereka. Menurut Dokter Rocio Nunez dari salah satu klinik kesuburan di Spanyol, calon pendonor harus melalui tes fisik dan psikis terlebih dulu. Hal ini diatur secara ketat di bawah undang-undang kesehatan Spanyol.
Spanyol adalah salah satu negara di Eropa yang diterpa krisis ekonomi parah sejak tahun lalu. Angka pengangguran di negara ini meningkat hingga 24 persen, seiring upaya penghematan yang dilakukan pemerintah. Selain sperma dan sel telur, warga juga menjual rambut mereka untuk wig dan bahkan ASI.

Saman bukan niaga tapi didik pengguna jalan raya

Harakahdaily,
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) membantah cadangan Suruhanjaya Khas untuk mengkaji perkhidmatan awam yang mencadangkan supaya semua pemandu dan penunggang motosikal yang melakukan kesalahan trafik perlu menyelesaikan saman mereka serta-merta atau kenderaan mereka akan ditahan.
“DPPWP menganggap cadangan ini amat keterlaluan serta tidak sesuai dilaksanakan kerana menganiaya pengguna jalan raya,” kata Timbalan Ketuanya, Mohd Suhaimi Abdul Aziz (gambar).

Menurutnya, meskipun DPPWP bersetuju pesalah trafik dikenakan hukuman, namun untuk membayar serta merta saman yang dikenakan ke atas mereka merupakan cadangan yang tidak relevan.

Ini, ujarn ya kerana bukan semua pengguna trafik terdiri daripada kalangan mereka yang berkemampuan untuk membayar saman serta merta.

Katanya, kemungkinan mereka mempunyai urusan penting yang perlu diselesaikan dengan segera, dan jika kenderaan mereka ditahan kerana gagal membayar saman tersebut, ia dianggap telah menzalimi pengguna jalan raya.

“Cadangan ini juga dibimbangi akan menggalakkan gejala rasuah antara polis trafik dengan pengguna jalan raya.

“Jika selama ini, tiada bayaran dikenakan oleh polis trafik semasa menyaman pengguna, namun masih rasuah berleluasa, bagaiman pula jika bayaran terpaksa dibuat serta merta dengan kos tambahan terpaksa diselit di celah-celah bayaran tersebut bagi mengurangkan atau menghapuskan saman mereka,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Gejala ini, katanya mungkin akan menjadi bertambah parah dan sukar dikesan jika ianya benar-benar dilaksanakan nanti.

Sepatutnya, kata beliau suruhanjaya perlu melihat kepada keperluan dan kemampuan rakyat.

Baginya, saman adalah suatu hukuman dan pendidikan kepada pengguna supaya patuh kepada peraturan jalan raya.

Beliau berkata, dengan saman pengguna akan lebih berdisiplin, dan ini sudah tentu akan mengurangkan risiko kemalangan jalan raya.

Tambah beliau lagi, saman diadakan bukan untuk berniaga antara kerajaan dengan rakyat, ia hanya alat bagi mengajar pengguna erti peraturan yang perlu dipatuhi di jalan raya.

“Bagi pengguna jalan raya yang tidak mampu membayar saman serta merta, mereka perlu diberi peluang untuk menjelaskan saman di kemudian hari dalam tempoh yang diberikan,” katanya lagi.

Selain dari itu, ujarnya kerajaan juga perlu melihat kepada alternatif lain dalam mendidik pengguna jalan raya selain daripada saman.

“Yang penting adalah ianya dapat meningkatkan kesedaran pengguna terhadap aspek keselamatan jalan raya,” ujarnya.

Beliau berpandangan, jika mekanisme lain mampu mendidik dan mendisiplinkan pengguna jalan raya tentang peri pentingnya mematuhi peraturan jalan raya, ia amat baik untuk dilaksanakan selain dari saman.

“Justeru, DPPWP meminta suruhanjaya khas mengkaji balik cadangan tersebut dan menggantikannya dengan cadangan yang lebih relevan, sesuai serta menyenangkan semua pihak supaya tidak ada pihak yang merasa dizalimi oleh kerajaan,” katanya lagi.

Seakan Semua Dibuat Tidak Menjadi Buat UMNO-BN?

‘Janji Ditepati’ diilhamkan dari lagu kerohanian Kristian Indonesia?


KUALA LUMPUR, 2 Ogos — Melodi lagu “Janji Ditepati” yang dipilih sebagai lagu tema sambutan Hari Kemerdekaan heboh diperkatakan akan tetapi bukanlah disebabkan perkara positif masa kini. Pengguna Internet mendapati melodi lagu tersebut menyamai lagu kerohanian Kristian Indonesia yang dipopularkan oleh kumpulan True Worshippers semenjak tahun 2008 yang turut membariskan penyanyi terkenal negara tersebut, Ruth Sahanaya.
Kontroversi terbaru, datang hanya beberapa hari selepas Putrajaya terpaksa menukar logo Hari Kemerdekaan ke 55 yang direka secara buruk kepada logo 1Malaysia, menambahkan lagi malu dikalangan pegawai kerajaan dan boleh menegangkan lagi dengan gergasi Asia Tenggara itu.
Pada mulanya, kritikan pengguna Internet Malaysia hanyalah pada lirik lagu “Janji Ditepati” akan tetapi empat hari lalu serangan di laman sosial YouTube dan Facebook terarah kepada melodi lagu tersebut apabila seorang penulis blog yang mengaku sebagai penganut agama Kristian menghebahkan bahwa melodi lagu “Janji Ditepati” menyamai lagu gospel Indonesia bertajuk “Serukan Namanya”.
Lirik “Janji Ditepati” ditulis oleh menteri penerangan komunikasi dan kebudayaan, Datu Seri Dr Rais Yatim.
“Lagu tema KEMERDEKAAN MALAYSIA ke 55 kedengaran seperti LAGU Pujian di GEREJA,” kata penulis blog yang tidak menamakan dirinya pada posting 30 Julai.
“Hal ini lagi mengejutkan sekiranya lagu tema kebangsaan di ambil dari lagu rohani org Kristen.
“Mungkin kementerian tidak tau tapi seharusnya pencipta lagu ni tdk berbuat demikian (menciplak) sebab dia ditugaskan untk membuat lagu tema kemerdekaan,” katanya lagi.
Penulis blog tidak bernama itu menggesa kementerian untuk meminta kembali bayaran kepada penulis lagu tersebut yang liriknya ditulis sendiri oleh menteri dan menggantikan melodi lagu tersebut kepada melodi lain.
Klip video lagu “Janji Ditepati” dan “Serukan Namanya” telah dimasukkan dalam beberapa blog untuk dibuat perbandingan. Laman Miricommunity.net — popular dikalangan rakyat Malaysia berasal Sarawak — turut menyiarkan perbandingan antara dua klip video ini.
“Amen, Yesuslah Raja!! Tapi sorry ya, Rais Yatim dengan lagu ‘Janji Ditepati’nya sama style dengan lagu ni,” kata seorang pengkomen di YouTube yang menggunakan nama moniker amoker27 dalam satu video klip yang telah dilihat oleh 100,000 pengguna Internet sejak dimuat naik pada 5 September, 2008.
Lagu “Serukan Namanya” dinyanyikan oleh kumpulan True Worshippers, yang diketuai oleh Sidney Mohede, dimasukkan dalam album mereka yang dilancarkan pada 2008 bertajuk, “All Things New”.
“Sekarang saya benar-benar benci  kepada kementerian kita kerana menciplak lagu ini dan menjadikan kes politik di Malaysia,” kata pengkomen lain YouTube yang menggunakan nama vandridel. “Betul-betul memalukan negara kerana tindakan bodoh menteri kita. Maaf Indonesia!”
Permintaan maaf terhadap Indonesia adalah merujuk kepada kekecewaan rakyat Indonesia sehingga menyerang pejabat kedutaan Malaysia di negara nusantara itu dengan melemparkan telur, batu dan kepingan kayu sehingga mencederakan kakitangan dan kerosakkan harta seperti pada bulan Jun baru-baru ini, apabila rakyat Indonesia mendakwa Malaysia mencuri kebudayaan mereka selepas Rais mengumumkan langkah untuk menambah tarian Tortor dari Sumatera Utara dan gendang Gordang Sambilan sebagai warisan negara.
Kedua-dua negara mempunyai pergeseran sejarah politik, ekonomi dan kebudayaan.
Akan tetapi, melodi lagu “Janji Ditepati” dikatakan dicipta oleh sekumpulan orang yang menggelarkan diri mereka sebagai Aye, Jasnie, Arman E Six.
Dari posting video lagu tersebut di YouTube disini terdapat 255,000 kali tontonan semenjak dimuat naik pada 27 Julai dengan 30,600 tidak menyukai berbanding 415 yang menyukai pada pagi semalam.
Rais juga mengetahui kritikan ini apabila dia telah menulis di Twitter dua hari lepas dan menjemput orang ramai untuk berkongsi pandangan mereka mengenai lagu dia tulis liriknya.
“Apa pandangan sdr tntg lagu janji d tepati? Di utube dah cecah 140k lebih. Tapi yg ‘ibu jari k bawah’ ada juga,” kata menteri tersebut melalui akaun Twitternya @DrRaisYatim.
Beberapa penyanyi, penulis lagu dan komposer yang dihubungi oleh The Malaysian Insider, juga mengambil perhatian persamaan ketara antara melodi “Janji Ditepati” dan lagu injil ini akan tetapi tidak mengatakan ianya plagiarisme.
“Persamaan dalam melodi biasanya membawa kepada isu plagiarisme,” kata pendidik musik Tay Cher Siang, yang juga merupakan pengarah muzik untuk The Venue, tempat muzik secara langsung di tempat beli-belah yang popular, Pavllion.
Beliau setuju bahawa terdapat banyak persamaan antara dua melodi tetapi katanya lagi skala muzik adalah terhad kerana ia cuma mempunyai 12 nota. Beliau bertambah lagi yang komposisi musik pop biasanya mempunyai 7 nota.
Menurutnya lagi, “Walaupun sememangnya saya tidak suka dengan keseluruhan yang ada pada ‘Janji Ditepati’ ini, saya ada keraguan terhadap isu plagiarisme ini.”
Beliau benci kerana ini merupakan pencurian lagu secara terang-terangan, katanya lagi beliau tidak ketahui sama ada komposer untuk “Janji Ditepati” sedar akan persamaan yang ada dengan “Serukan Namanya” dan telah dipengaruhi oleh lagu tersebut dan meminta keizinan untuk guna melodi itu ataupun secara sengaja menghasilkan semula melodi itu tanpa memberi penghormatan terhadap inspirasi lagu tersebut.
Penyanyi lagu rakyat dan penulis lirik Meor Yusof Aziddin, 45, setuju dengan pandangan Tay. Katanya isu plagiarisme dalam melodi muzik adalah sesuatu yang subjektif. Beliau rujuk kepada contoh melodi pop yang gunakan formula yang sama sejak zaman Beatles pada 1960-an dan 1970-an.
Beliau berkata lagu kebangsaan Malaysia, “Negaraku”, turut mempunyai melodi yang sama dengan lagu Indonesia, “Terang Boelan”, dan ini boleh dijejak balik kepada lagu abad ke-18, “La Rosalie”, daripada seorang komposer Perancis, Pierre-Jean de Beranger.
Seorang lagi komposer yang tidak mahu namanya diketahui umum tertarik dengan persamaan melodi diantara lagu Hari Kebangsaan dan melodi lagu kerohanian Kristian itu.
“Persamaan substantif antara sebuah lagu Indonesia injil Kristian dan lagu baru hari Merdeka Malaysia adalah satu yang menarik, tidakkah anda terfikir begitu?” tanya beliau.
Gabungan Barisan Nasional (BN) telah memilih “Janji Ditepati” sebagai tema bagi sambutan Hari Kebangsaan tahun ini, satu langkah yang dikritik hebat oleh pembangkang dan rakyat Malaysia.
Pemimpin Pakatan Rakyat (PR) telah menuduh kerajaan BN merampas sambutan Hari Kebangsaan untuk kempen politik mereka.
Mereka juga menuduh BN menggunakan tema dan menyalahgunakan jentera kerajaan untuk tujuan kempen politik pilihan raya.
Jumaat lepas, Rais telah mempertahankan di Twitter tema sambutan Hari Kebangsaan, mengatakan bahawa “segala-galanya boleh melihat buruk jika minda ditutup”.
“Malaysia telah benar-benar menjadi negara yang berjaya selepas 55 tahun merdeka. Mengapa tidak boleh kita katakan janji ditepati?” katanya dalam satu respons kepada kritikan meningkat terhadap tema kemerdekaan yang dikatakan mencerminkan tema kempen politik BN menjelang pilihan raya umum akan datang yang dijangka tidak lama lagi.(themalaysianinsider)

Wednesday, August 1, 2012

Mutiara hikmah dari panggung sejarah Islam:Muadzin pertama di negeri Transoxiana

Muhib Al-Majdi

(Arrahmah.com) – Sejarah Islam mencatat sosok ulama dan ahli ibadah ini sebagai orang pertama yang mengumandangkan adzan di negeri Transoxiana, wilayah Asia Tengah yang berada di belakang sungai Amu Darya dan Syr Darya. Sekarang ini, sebagian besar negeri Transoxiana telah menjadi negara Uzbekistan, dan sebagian kecilnya menjadi wilayah negara Kazakhstan, Tajikistan dan Turkmenistan. Di antara kota-kota pentingnya adalah Bukhara, Samarkand, Shaghad dan Taskent.
Ia dilahirkan pada zaman Nabi Shallallahu 'alaihi wa salam namun tidak pernah bertemu beliau Shallallahu 'alaihi wa salam. Ia menginjak usia remaja dan masuk Islam pada masa khalifah Abu Bakar Ash-Shidiq radhiyallahu 'anhu. Hal itu karena status dirinya sebagai seorang budak milik seorang wanita Bani Tamim dan baru dimerdekakan pada zaman khalifah Abu Bakar Ash-Shidiq radhiyallahu 'anhu.
Nama lengkapnya adalah Rufai' bin Mihran Ar-Riyahi Al-Bashri, biasa dipanggil dengan nama julukan Abu' Aliyah Ar-Riyahi. Setelah dimerdekakan oleh tuannya, ia langsung mempergunakan waktunya untuk menimba ilmu dari para sahabat senior, tekun beribadah kepada Allah dan menyertai pasukan jihad ke negeri Transoxiana.
Ia belajar hadits kepada para ulama sahabat senior; Umar bin Khathab, Ali bin Abi Thalib, Ubay bin Ka'ab, Abu Dzar Al-Ghiffari, Abdullah bin Mas'ud, Zaid bin Tsabit, Aisyah ummul mukminin, Abu Musa Al-Asy'ari, Abu Ayyub Al-Anshari, Abdullah bin Abbas dan lain-lain radhiyallahu 'anhum.
Ia hafal Al-Qur'an dan menyetorkan hafalannya kepada ulama qira'ah sahabat; Umar bin Khathab, Ubay bin Ka'ab, Zaid bin Tsabit dan Abdullah bin Abbas radhiyallahu 'anhu. Semangat belajarnya telah tumbuh sejak ia masih menjadi budak. Bersama para budak lainnya, ia menekuni tilawah dan hafalan Al-Qur'an di waktu malam, setelah seharian bekerja melayani tuannya.
Ia menuturkan, "Pada waktu itu kami adalah para budak. Di antara kami ada yang bekerja untuk membayar biaya pembebasan dirinya kepada tuannya. Di antara kami ada juga yang masih bekerja melayani tuannya. Kebiasaan kami, para budak, adalah mengkhatamkan Al-Qur'an setiap malam. Hal itu terasa berat bagi kami, sehingga satu sama lain saling mengeluh. Maka kami menemui para sahabat radhiyallahu 'anhum. Ternyata mereka mengajari kami untuk mengkhatamkan Al-Qur'an tiap pekan sekali. Kami pun bisa shalat malam dan tetap tidur, sehingga tidak lagi terasa berat bagi kami."  
Selain menghafal dan mempelajari Al-Qur'an, ia juga tekun menghafal dan mempelajari hadits. Ia menuturkan, "Saya dahulu rela mengadakan perjalanan berhari-hari demi mendengarkan hadits dari seseorang. Pertama kali aku akan melihat tatacara shalatnya. Jika aku mendapatinya melaksanakan shalat dengan baik, aku akan tinggal bersamanya untuk mendengarkan hadits darinya. Namun jika aku lihat ia menelantarkan shalatnya, aku akan segera pulang dan tidak mendengarkan hadits darinya. Aku katakan pada diriku sendiri, ia pasti lebih menelantarkan perkara selain shalat."   
Dengan ketekunan belajarnya kepada para ulama senior di kalangan sahabat, tidak heran apabila Abul Aliyah Ar-Riyahi segera menjadi sosok ulama besar tabi'in di bidang tafsir, hadits dan fiqih. Sejarawan Islam dan ulama hadits, imam Adz-Dzahabi menulis tentang dirinya, "Al-Imam (sang ulama), al-muqri' (guru pengajar qira'ah dan hafalan Al-Qur'an), al-hafizh (ulama hadits yang hafal puluhan ribu hadits), al-mufassir (ulama tafsir), Abul Aliyah Ar-Riyahi Al-Bashri, seorang tokoh ulama besar." (Siyar A'lam An-Nubala', 4/207)
Meski telah menjadi seorang ulama besar pada zaman sahabat dan tabi'in, Abul Aliyah adalah seorang yang rendah hati, jujur, sedikit bicara, tidak suka popularitas dan tidak ingin menonjolkan dirinya.
Ashim Al-Ahwal menuturkan, "Jika Abul Aliyah sedang duduk lalu datang satu dua orang untuk mengobrol dengannya, ia akan mengobrol dengan mereka. Namun jika yang datang dan duduk mengobrol bersamanya telah melebihi empat orang, ia akan bangun dan meninggalkan mereka."
Tentang pentingnya sedikit bicara dan kejujuran, Abul Aliyah menuturkan kepada orang-orang yang hidup di zamannya, "Kalian melakukan lebih banyak shalat dan puasa disbanding orang-orang sebelum kalian, namun ucapan dusta telah menjalar ke lidah-lidah kalian."
Tentang pentingnya keikhlasan dan tidak menonjolkan diri, Abul Aliyah menuturkan, "Aku telah belajar menulis dan Al-Qur'an, namun keluargaku tidak mengetahuinya sama sekali dan memang di bajuku tidak pernah ada noda setetes tinta sekalipun."
Tentang caranya belajar dan menghafal Al-Qur'an, Abul Aliyah menuturkan, "Pelajarilah Al-Qur'an lima ayat demi lima ayat, karena hal itu lebih mudah untuk kalian hafal. Dahulu malaikat Jibril juga menurunkan lima ayat lima ayat (sedikit demi sedikit, pent) kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wa salam."
Saat sahabat Abdullah bin Abbas radhiyallahu 'anhuma menjadi gubernur Basrah pada masa khalifah Ali bin Abi Thalib radhiyallahu 'anhu, ia sering mengundang dan memuliakan Abul Aliyah di hadapan orang-orang Quraisy yang terhormat. Ibnu Abbas mendudukkan Abul Aliyah bersama dirinya di atas dipan gubernur Kufah, padahal orang-orang Quraisy yang terhormat duduk di bawah. Ketika orang-orang Quraisy itu memicingkan matanya dan merasa iri dengan Abul Aliyah, Ibnu Abbas berkomentar, "Begitulah ilmu, ia akan menambah kemuliaa bagi orang yang mulia dan mendudukkan para raja di atas dipan kemuliaan."  
Abul Aliyah dikenal memegang kuat sunnah dan menjauhi bid'ah. Ia turut serta dalam jihad pasukan Islam menaklukkan bangsa-bangsa kafir di Khurasan dan negeri Transoxiana, namun ia tidak mau turut serta dalam peperangan Shiffin antara khalifah Ali bin Abi Thalib dan gubernur Mu'awiyah bin Abi Sufyan radhiyallahu 'anhum.
Imam Abu Bakr bin Abu Daud berkata: "Sepeninggal generasi sahabat, tidak ada yang lebih paham tentang Al-Qur'an melebihi Abul Aliyah, kemudian Sa'id bin Jubair." (Siyar A'lam An-Nubala', 4/208)
Seorang wanita yang shalihah dan dermawan di Bashrah telah memerdekakan Abul Aliyah dan menempatkannya di masjid agar bebas belajar dan beribadah kepada Allah Ta'ala. Wanita itu tidak menginginkan hak wala' (hak mewarisi harta dari seorang budak yang telah dimerdekakakannya) Abul Aliyah. Peristiwa itu sangat menyentuh Abul Aliyah, sehingga ia berwasiat jika telah meninggal; sepertiga hartanya diinfakkan untuk jihad fi sabilillah, sepertiga sisanya diinfakkan untuk ahlul bait nabi shallallahu 'alaihi wa salam dan sepertiga terakhir diinfakkan kepada fakir-miskin di kota Bashrah.
Menurut imam Bukhari dan sejumlah sejarawan Islam lainnya, imam Abul 'Aliyah Ar-Riyahi wafat pada tahun 93 H. Di antara nasehat emasnya, imam Abul Aliyah mengatakan:
"Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi diri-Nya sendiri bahwa barangsiapa beriman kepada Allah niscaya Allah akan memberinya petunjuk. Bukti atas hal itu dalam kitab Allah adalah firman-Nya,
{وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ}
"Dan barangsiapa beriman kepada Allah, niscaya Allah akan memberikan petunjuk kepada hatinya." (QS. At-Taghabun [64]:11)
Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi diri-Nya sendiri bahwa barangsiapa berserah diri kepada Allah niscaya Allah akan mencukupi (kebutuhan)nya. Bukti atas hal itu dalam kitab Allah adalah firman-Nya,
{وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ}
"Dan barangsiapa berserah diri kepada Allah (setelah berusaha), niscaya Allah akan mencukupinya."(QS. Ath-Thalaq [65]: 3)
Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi diri-Nya sendiri bahwa barangsiapa memberi pinjaman (berinfak) kepada Allah niscaya Allah akan memberinya balasan. Bukti atas hal itu dalam kitab Allah adalah firman-Nya,
{مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضاً حَسَناً، فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيْرَةً}
"Barangsiapa memberikan kepada Allah pinjaman (infak) yang baik, niscaya Allah akan melipat gandakan untuknya dengan balasan yang berlipat kali banyaknya." (QS. Al-Baqarah [2]: 245)
Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi diri-Nya sendiri bahwa barangsiapa berlindung dari siksa Allah niscaya Allah akan melindunginya. Bukti atas hal itu dalam kitab Allah adalah firman-Nya,
{وَاعْتَصِمُوا بَحْبِلِ اللهِ جَمِيْعاً}
"Berpegang teguhlah kalian dengan tali Allah!" (QS. Ali Imran [3]: 103) Berpegang teguh adalah percaya sepenuhnya kepada Allah.
Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi diri-Nya sendiri bahwa barangsiapa berdoa kepada Allah niscaya Allah akan mengabulkannya. Bukti atas hal itu dalam kitab Allah adalah firman-Nya,
{وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي، فَإِنِّي قَرِيْبٌ، أُجِيْبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ} 
"Dan jika hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka jawablah bahwa Aku dekat, Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa jika ia meminta." (QS. Al-Baqarah [2]: 186)
Wallahu a'lam bish-shawab.
(muhib almajdi/arrahmah.com)

Tuesday, July 31, 2012

Wartawan Jepun Buat Liputan Syria, Masuk Islam

SEORANG  wartawan Jepun yang sedang membuat liputan telah terbuka hatinya untuk memeluk Islam di Syria, di depan para pejuang Syria, Subhanallah Allahu Akbar Walillahilhamd.
Dalam sebuah video yang diterbitkan di Youtube, menunjukkan seorang lelaki Jepun, yang juga merupakan seorang wartawan, telah melafazkan dua kalimat syahadat di depan Mujahidin dari batalion Mamduh Julha yang berpangkalan di gunung Al-Turkman di sempadan Syria-Turki.
Menurut laporan, beliau terbuka hati untuk memeluk Islam setelah jiwanya tersentuh melihat sikap baik yang ditunjukkan oleh para Mujahidin ketika ia sedang membuat liputan pertempuran di wilayah tersebut.
Dengan sedikit kesukaran namun lancar sekali lafaz, beliau mengucapkan "Asyhadu alla ilaha illallah wa asyhadu anna muhammadar rasulullah" sambil dibimbing oleh seorang mujahid dari briged tersebut. Kemudian para mujahidin melaungkan takbir, dan muallaf ini pun mengikutinya dengan wajah terlihat gembira "Allahu Akbar, Allahu Akbar!". Kini ia bernama Musthafa, hamba Allah yang menemukan hidayah di bumi para syuhada, Syam.
Pada saat itu, bertepatan dengan masuknya waktu solat asar, maka Musthafa dipelawa untuk bersama sama menunaikan solat. Ia diajarkan berwudhu oleh salah seorang mujahid. Nampak penuh keseriusan saat ia mengikuti proses wudhu yang diajarkan. Sentiasa ada dakwah dibalik jihad, Allahu Akbar~!!  
(IH/ghaflah.blogspot.)

Sunday, July 29, 2012

Kesan Penarikan Diri Lajim Kepada BN

A Kadir Jasin


PENGUMUMAN Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Lajim Ukin yang beliau menarik diri daripada Umno dan akan bekerjasama dengan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang pastinya bukan berita yang diharapkan oleh Perdana Menteri merangkap presiden Umno, Mohd Najib Abdul Razak.
Tetapi tindakan Lajim itu tidaklah pula sesuatu yang baru atau memeranjatkan. Ramalan mengenai kemungkinan beliau menarik diri daripada Barisan Nasional dan menyertai pembangkang sudah berbulan lamanya.
Beberapa bulan lalu, timbul cakap-cakap bahawa beberapa pihak yang tidak puas hati dengan Mohd Najib di Sarawak dan Sabah akan berpakat bagi menentang BN di dua buah negeri itu.
Bagaimanapun, perselisihan pendapat antara Mohd Najib dan kepemimpinan BN Sarawak, khususnya mengenai kedudukan Abdul Taib Mahmud sebagai Ketua Menteri, telah diatasi. Ramalan mengatakan Abdul Taib tidak akan dipaksa meletakkan jawatan.
Penarikan diri Lajim daripada semua jawatan dalam Umno adalah tamparan hebat terhadap Mohd Najib yang cuba mewujudkan gambaran bahawa beliau mempunyai kawalan penuh ke atas politik di dua buah negeri Borneo itu. Selain menjadi ahli Majlis Tertinggi Umno, Lajim adalah juga ketua bahagian Umno Beufort dan pengerusi BN Beufort.
Mohd Najib sendiri berkata yang peletakan jawatan Lajim adalah sesuatu yang dijangkakan buat beberapa ketika dan beliau akan membuat keputusan esok (Isnin) mengenai kedudukan Lajim sebagai Timbalan Menteri.
Sebaik mana pun Perdana Menteri cuba menyembunyikan kehampaannya terhadap perkembangan di Sabah itu, hakikatnya ia adalah petanda yang tidak positif bagi BN, khasnya di Sabah.
Sambil merujuk kepada peletakan jawatan Datuk Onn Jaafar sebagai presiden Umno, Mohd Najib berkata penarikan diri oleh ahli Umno bukanlah sesuatu yang baru. Yang lebih penting, kata beliau, adalah kesetiaan kepada parti.
Setelah kehilangan pengaruh di kawasan-kawasan Cina pada pilihan raya negeri (PRN) Sawarak pada April tahun lalu, pergantungan BN kepada Sabah menjadi lebih besar. Dua buah negeri Borneo itu sering disebut sebagai “fixed deposit” atau simpanan tetap kerana jaminan sokongan yang padu kepada BN.
Pada PRU 2008, BN menang 30 daripada 31 kerusi Parlimen di Sarawak dan 24 daripada 25 di Sabah berbanding 85 yang dimenangi di Semenanjung dan sebuah di Labuan.
Tetapi, selepas kemaraan besar DAP dalam PRN Sarawak adalah dikhuatiri yang BN mungkin kehilangan sehingga enam kerusi Parlimen di Sarawak jika trend PRN itu berterusan.
Dengan penarikan diri Lajim, tabung simpanan tetap BN di Sabah telah retak dan jika merebak, pergantungan BN terhadap negeri bawah bayu itu akan menjalin lebih tidak terjamin.
Di Sabah, taat setia politik bolehlah diumpamakan seperti pasir di pinggir pantai – sentiasa berubah. Penarikan diri Lajim boleh membawa kepada pemberontakan besar-besaran seperti yang terjadi pada PRU 1990.
Soalnya, masalah Mohd Najib dan BN di Sabah tidak terhad kepada Lajim seorang saja. Beliau juga perlu membuat keputusan mengenai kedudukan Ketua Menteri, Musa Aman, dan pergiliran jawatan Ketua Menteri antara Islam, Bumiputera bukan Islam dan Cina yang dimansuhkan oleh pendahulunya, Abdullah Ahmad Badawi.
Kesimpulannya, perkembangan terbaru di Sabah itu merumitkan lagi tugas Mohd Najib membuat keputusan mengenai tarikh PRU akan datang kerana tabung simpanan tetap BN mungkin sudah retak. Wallahualam.

Mutiara hikmah dari panggung sejarah Islam : Petua rohani sang ulama robbani


Muhib Al-Majdi


(Arrahmah.com) - Obat hati ada lima perkaranya. Yang pertama baca Qur'an dan maknanya. Yang kedua, shalat malam dirikanlah. Yang ketiga, berkumpullah dengan orang shalih. Yang keempat, perbanyaklah berpuasa. Yang kelima, dzikir malam perpanjanglah.
Jauh sebelum bait-bait nasehat itu populer lewat nyanyian Opick, jama'ah di masjid-masjid dan mushala-mushala telah melantunkannya dalam shalawatan sesudah adzan. Mereka mendapatkan lantunan nasehat emas itu dari para kyai di pesantren-pesantren tradisional. Tidak banyak umat Islam yang mengetahui bahwa usia nasehat itu lebih tua dari para kyai dan pesantren tradisional di tanah air kita. Nasehat bijak itu bahkan telah berusia lebih dari 1100 tahun!
Para sejarawan Islam mencatat bahwa nasehat bijak itu diucapkan oleh seorang ulama, ahli ibadah, penceramah dan tabib rohani yang senantiasa memberikan mutiara nasehat kepada kaum muslimin di kota Naisabur, Iran. Nama ulama dan ahli ibadah tersebut adalah Yahya bin Mu'adz bin Ja'far Ar-Razi, biasa dipanggil dengan sebutan Abu Zakaria Ar-Razi.
Yahya bin Mu'adz Ar-Razi dilahirkan di kota Ray, Teheran hari ini, pada akhir abad 2 H atau awal abad 3 H. Yahya bin Mu'adz memiliki seorang kakak bernama Ismail bin Muadz dan seorang adik bernama Ibrahim bin Muadz. Ketiganya dikenal sebagai orang yang shalih, ahli ibadah dan hidup zuhud.
Ulama hadits dan sejarawan Islam, imam Adz-Dzahabi berkata, "Yahya bin Muadz Ar-Razi, Abu Zakaria, seorang shufi dan 'arif yang terkenal dan seorang pemberi nasehat. Ia adalah orang bijaksana pada zamannya." (Tarikhul Islam, 19/373)
Ulama hadits dan sejarawan Islam, imam Abu Nu'aim Al-Ashbahani berkata, "Seorang yang senantiasa memuji dan bersyukur kepada Allah, seorang yang senantiasa qana'ah dan sabar, seorang yang senantiasa berharap dan takut kepada Allah, Yahya bin Muadz, seorang pemberi nasehat dan peringatan." (Hilyatul Awliya' wa Thabaqatul Ashfiya', 10/51)
Yahya bin Muadz Ar-Razi belajar hadits kepada imam Ishaq bin Sulaiman Ar-Razi, Maki bin Ibrahim Al-Balkhi, Ali bin Muhammad Ath-Thanafisi dan lain-lain.
Adapun murid-murid yang meriwayatkan hadits dari Yahya bin Muadz Ar-Razi adalah Al-Faqih Abu Nashr bin Salam, Abu Utsman Az-Zahid, Ahmad bin Muhammad Al-Masarjisi, Ali bin Muhammad Al-Qubbani, Yahya bin Zakaria Al-Maqabiri dan sebagian ulama Ray, Hamadan (dua wilayah di Iran) , Marwa dan Balkh (dua wilayah di Afghanistan).
Yahya bin Muadz Ar-Razi menimba ilmu di Ray, Syairaz, Marwa dan Balkh, kemudian menetap dan mengajar masyarakat di kota Naisabur sampai ia wafat pada bulan Jumadil Ula 258 H.
Untaian-untaian nasehatnya sangat indah, menggugah dan penuh hikmah. Itulah sebabnya ia dijuluki hakim (orang bijaksana) dan wa'izh (sang pemberi nasehat). Salah satu nasehatnya tentang 'lima obat penyakit hati' di atas menjadi bukti bahwa nasehatnya tetap abadi, diingat dan diamalkan oleh kaum muslimin sampai hari ini, meski sang pemberi nasehat telah dimakamkan sejak 1175 tahun yang lalu!
Berikut ini sebagian di antara nasehat-nasehatnya yang singkat namun penuh hikmah:
دَوَاءُ اْلقَلْبِ خَمْسَةُ أَشْيَاءٍ، قِرَاءَةُ اْلقُرْآنِ بِالتَّفَكُّرِ، وَخَلاَءُ اْلبَطْنِ وَقِيَامُ اللَّيْلِ، وَالتَّضَرُّعُ عِنْدَ السَّحَرِ، وَمُجَالَسَةُ الصَّالِحِينَ.
"Obat penyakit hati itu ada lima perkara; membaca Al-Qur'an dengan merenungkan maknanya, berpuasa, shalat malam, meminta ampunan Allah di waktu sahur dan berteman dengan orang-orang shalih."
كَيْفَ أَمْتَنِعُ بِالذَّنْبِ مِنْ رَجَائِكَ وَلَا أَرَاكَ تَمْتَنِعُ لِلذَّنْبِ مِنْ عَطَائِكَ
"(Ya Allah) Bagaimana saya tidak akan berharap kepada-Mu meski aku banyak berbuat dosa, sedangkan Engkau tidak enggan memberiku karunia meski aku banyak berbuat dosa?"
يَا ابْنَ آدَمَ لَا يَزَالُ دِينُكَ مُتَمَزِّقًا مَا دَامَ الْقَلْبُ بِحُبِّ الدُّنْيَا مُتَعَلِّقًا
"Wahai manusia, agamamu akan senantiasa tercabik-cabik selama hatimu senantiasa lengket dengan cinta kepada dunia."
لَا تَسْتَبْطِئِ الْإِجَابَةَ وَقَدْ سَدَدْتَ طُرُقَاتِهَا بِالذُّنُوبِ
"Janganlah engkau menganggap Allah lambat mengabulkan doamu, padahal engkau telah menutupi jalan-jalan terkabulnya doa dengan dosa-dosamu."
اتْرُكِ الدُّنْيَا قَبْلَ أَنْ تَتْرُكَكَ , وَاسْتَرْضِ رَبَّكَ قَبْلَ مُلَاقَاتِهِ وَأَعْمِرْ بَيْتَكَ الَّذِي تَسْكُنُهُ قَبْلَ انْتِقَالِكَ إِلَيْهِ
"Tinggalkanlah (kenikmatan) dunia sebelum dunia meninggalkanmu, carilah ridha Rabbmu sebelum engkau menghadap-Nya dan bangunlah rumahmu yang engkau akan menempatinya  (alam kuburmu) sebelum engkau berpindah kepadanya."
عَدَمُ التَّوَاضُعِ مَنْ فَاتَهُ خِصَالٌ: عِلْمُهُ بِمَا خُلِقَ لَهُ وَمَا خُلِقَ مِنْهُ وَمَا يَعُودُ إِلَيْهِ
"Tidak akan rendah hati (tawadhu') orang yang tidak memiliki tiga sifat; mengetahui untuk apa ia diciptakan (ibadah), mengetahui dari apa ia diciptakan (setetes mani) dan mengetahui kepada apa ia kembali (tanah)."
عَلَامَةُ مَنِ اتَّقَى اللَّهَ ثَلَاثَةُ خِصَالٍ: مَنْ آثَرَ رِضَاهُ وَقَارَنَ تُقَاهُ , وَخَالَفَ هَوَاهُ
"Tanda orang yang bertakwa kepada Allah ada tiga; orang yang mengutamakan ridha Allah atas hawa nafsunya sendiri, orang yang rasa takut kepada Allah selalu menyertai dirinya, dan orang yang menyelisihi bisikan hawa nafsunya."
فِكْرَتُكَ فِي الدُّنْيَا تُلْهِيكَ عَنْ رَبِّكَ , وَعَنْ دِينِكَ , فَكَيْفَ إِذَا بَاشَرْتَهَا بِجَمِيعِ جَوَارِحِكَ
"Pikiranmu terhadap dunia melalaikan dirimu dari Rabbmu dan agamamu. Apalagi jika seluruh anggota badanmu tenggelam dalam kesibukan mengejar dunia."
الدُّنْيَا بَحْرُ التَّلَفِ وَالنَّجَاةُ مِنْهَا الزُّهْدُ فِيهَا
"(Kenikmatan) dunia adalah samudra kebinasaan, dan cara menyelamatkan diri darinya adalah dengan zuhud terhadapanya."
أَوْثَقُ الرَّجَاءِ رَجَاءُ الْعَبْدِ رَبَّهُ وَأَصْدَقُ الظُّنُونِ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ
"Harapan yang paling bisa diandalkan adalah harapan seorang hamba kepada Rabbnya dan sejujur-jujur persangkaan adalah persangkaan baik kepada Allah."
الْكَيِّسُ مَنْ فِيهِ ثَلَاثَةُ خِصَالٍ: مَنْ بَادَرَ بِعَمَلِهِ وَتَسَوَّفَ بِأَمَلِهِ وَاسْتَعَدَّ لِأَجَلِهِ
"Orang yang cerdas adalah orang yang memiliki tiga sifat; orang yang segera melakukan amal kebaikan, orang yang menunda-nunda angan-angannya dan orang yang mempersiapkan diri untuk kematiannya."
إِنَّ الدِّرْهَمَ عَقْرَبٌ، فَإِنْ لَمْ تُحْسِنْ رُقْيَتَهُ فَلَا تَأْخُذْهُ بِيَدِكَ، فَإِنَّهُ إِنْ لَدَغَكَ قَتَلَكَ
"Uang itu kalajengking. Jika engkau tidak pintar mengobatinya, janganlah engkau mengambilnya dengan tanganmu, karena jika ia telah menyengatmu niscaya ia dapat membunuhmu."
لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَفْضَحُهُ يَوْمَ مَوْتِهِ مِيراثُهُ وَيَوْمَ حَشْرِهِ مِيزانُهُ
"Janganlah engkau menjadi orang yang dipermalukan oleh harta warisannya pada hari kematiannya (banyak harta namun jarang sedekah, sehingga hartanya dinikmati ahli waris namun perhitungannya di sisi Allah menjadi tanggung jawab dirinya, pent) dan dipermalukan oleh timbangan amalnya pada hari dikumpulkan Allah (hari kiamat)."
غَنِيمَةُ الْآخِرَةِ فِي ثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ: الطَّاعَةِ وَالْبِرِّ وَالْعِصْيَانِ , طَاعَةُ الرَّبِّ وَبِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَعِصْيَانُ الشَّيْطَانِ
"Keberuntungan di akhirat itu terletak pada tiga perkara: ketaatan, kebaktian, dan kedurhakaan. Yaitu taat kepada Rabb, berbakti kepada dua orang tua, dan durhaka kepada setan."
مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ الْمَوْتِ لَمْ يَمُتْ قَبْلَ أَجَلِهِ , وَيَدْخُلُ عَلَيْهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ مِنَ الْخَيْرِ: أَوَّلُهَا الْمُبَادَرَةُ إِلَى التَّوْبَةِ، وَالثَّانِي الْقَنَاعَةُ بِرِزْقٍ يَسِيرٍ، وَالثَّالِثُ النَّشَاطُ فِي الْعِبَادَةِ , وَمَنْ حَرَصَ عَلَى الدُّنْيَا فَإِنَّهُ لَا يَأْكُلُ فَوْقَ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ وَيَدْخُلُ عَلَيْهِ مِنَ الْعُيُوبِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: أَوَّلُهَا أَنْ تَرَاهُ أَبَدًا غَيْرَ شَاكِرٍ لِعَطِيَّةِ اللَّهِ لَهُ , وَالثَّانِي لَا يُوَاسِي بِشَيْءٍ مِمَّا قَدْ أُعْطِيَ مِنَ الدُّنْيَا , وَالثَّالِثُ يَشْتَغِلُ وَيَتْعَبُ فِي طَلَبِ مَا لَمْ يَرْزُقْهُ اللَّهُ حَتَّى يَفُوتَهُ عَمَلُ الدِّينِ "
"Barangsiapa banyak mengingat kematian, niscaya ia tidak akan mati sebelum ajalnya tiba. Ia akan mendapatkan tiga sifat kebaikan; segera untuk bertaubat, merasa puas dengan rizki yang Allah karuniakan walau sedikit dan rajin beribadah.
Adapun orang yang tamak terhadap kenikmatan dunia, niscaya ia tidak akan makan melebihi rizki yang telah Allah tuliskan untuk dirinya. Ia akan mendapatkan tiga sifat keburukan; engkau senantiasa melihatnya tidak pernah bersyukur atas pemberian Allah kepadanya, tidak pernah menyumbangkan (menginfakkan) sedikit pun kenikmatan dunia yang dikaruniakan Allah kepadanya dan ia senantiasa sibuk serta mencapekkan dirinya dalam mengejar rizki yang tidak Allah tetapkan untuk dirinya, sampai-sampai ia tidak sempat beramal untuk agamanya."  
عَمَلٌ كَالسَّرَابِ، وَقَلْبٌ مِنَ التَّقْوَى خَرَابٌ، وَذُنُوبٌ بِعَدَدِ الرَّمَلِ وَالتُّرَابِ، ثُمَّ تَطْمَعُ فِي الْكَوَاعِبِ اْلأَتْرَابِ؟ هَيْهَاتَ، أَنْتَ سَكْرَانٌ بِغَيرِ شَرَابٍ، مَا أَكْمَلَكَ لَوْ بَادَرْتَ أَمَلَكَ، مَا أَجَلَّكَ لَوْ بَادَرْتَ أَجَلَكَ، مَا أَقْوَاكَ لَوْ خَالَفْتَ هَوَاكَ.
"Amal perbuatan(mu) seperti fatamorgana, hati(mu) kosong dari ketakwaan, dosa-dosa(mu) sebanyak pasir dan debu, tapi kamu hendak mengharapkan bidadari sorga yang montok payudaranya lagi sebaya usianya? Mustahil…mustahil…Engkau ini mabuk (tidak sadar diri) walau tidak minum minuman keras. Alangkah sempurnanya engkau jika saja engkau mendahului angan-anganmu (dengan perbuatan nyata). Alangkah agungnya engkau jika saja engkau mendahului kematianmu (dengan amal-amal kebaikan). Alangkah kuatnya engkau jika saja engkau menyelisihi hawa nafsumu."
ذَنْبٌ أَفْتَقِرُ بِهِ إِلَيهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ طَاعَةٍ أَفْتَخِرُ بِهَا عَلَيهِ.
"Dosa yang membuatku merasa butuh (kepada ampunan Allah) itu lebih aku sukai daripada ketaatan yang membuatku berbangga diri dengannya."
لِيَكُنْ حَظُّ الْمُؤْمِنِ مِنْكَ ثَلاَثاً: إِنْ لَمْ تَنْفَعْهُ فَلاَ تَضُرَّهُ، وَإِنْ لَمْ تُفَرِّحْهُ فَلاَ تَغُمَّهُ، وَإِنْ لَمْ تَمْدَحْهُ فَلاَ تَذُمَّهُ.
"Hendaknya bagian seorang mukmin darimu tiga perkara; Jika engkau tidak memberinya manfaat, janganlah engkau memberinya bahaya! Jika engkau tidak bisa membuatnya senang, janganlah engkau membuatnya sedih! Dan jika engkau tidak memujinya, janganlah engkau mencelanya!"
لِلتَّائِبِ فَخْرٌ لاَ يُعَادِلُهُ فَخْرٌ، فَرِحَ اللهُ بِتَوْبَتِهِ.
"Orang yang bertaubat memiliki sebuah kebanggaan yang tidak bisa ditandingi oleh kebanggaan apapun, yaitu Allah gembira dengan taubatnya."
اللَّيْلُ طَوِيلٌ فَلاَ تُقَصِّرْهُ بِمَنَامِكَ، وَالنَّهَارُ نَقِيٌّ فَلاَ تُدَنِّسْهُ بِآثَامِكَ.
"Waktu malam itu panjang, maka janganlah engkau memendekkannya dengan tidurmu! Waktu siang itu bersih, maka janganlah engkau menodainya dengan dosa-dosamu!"
الدُّنْيَا خَرَابٌ، وَأَخْرَبُ مِنْهَا قَلْبُ مَنْ يُعَمِّرُهَا، وَاْلآخِرَةُ دَارُ عُمْرَانٍ، وَأَعْمَرُ مِنْهَا قَلْبُ مَنْ يَطْلُبُهَا.
"Dunia itu kosong, namun yang lebih kosong darinya adalah hati orang-orang yang meramaikannya (para pemburu kenikmatan dunia semata). Akhirat itu negeri keramaian (kemakmuran), namun yang lebih ramai darinya adalah hati orang-orang yang memburu (kenikmatan abadi di) akhirat." 
عَجِبْتُ مِمَّنْ يَحْزَنُ عَلَى نُقْصَانِ مَالِهِ كَيْفَ لاَ يَحْزَنُ عَلَى نُقْصَانِ عُمْرِهِ؟
"Saya heran kepada orang yang sedih karena hartanya berkurang, kenapa ia tidak bersedih karena umurnya berkurang?"
Nasehat-nasehat emas dan penuh hikmah lainnya yang imam Yahya bin Muadz Ar-Razi sampaikan masih banyak, baik nasehat-nasehat yang ringkas maupun panjang. Sedikit kutipan nasehat beliau di atas semoga menjadi pelajaran yang dapat kita amalkan dalam kehidupan sehari-hari kita. Amien. Wallahu a'lam bish-shawab.
Referensi:
Adz-Dzahabi, Tarikhul Islam, 13/373-375, Beirut: Darul Kitab Al-Arab, cet. 2, 1413 H.
Adz-Dzahabi, Siyaru A'lam An-Nubala', 13/15-16, Beirut: Muassasah Ar-Risalah, cet. 3, 1405 H.
Ibnul Jauzi Al-Baghdadi Hambali, Al-Muntazham fit Tarikh, 12/148-149, Beirut: Darul Kutub Al-Ilmiyyah, cet. 1, 1412 H.
Ibnul Jauzi Al-Baghdadi Hambali, Shifatus Shafwah, 2/291-296, Kairo: Darul Hadits, cet. 1, 1421 H.
Abu Nu'aim Al-Asbahani, Hilyatul Awliya' wa Thabaqatul Ashfiya', 10/51-70, Beirut: Darul Kutub Al-Ilmiyyah, cet. 1, 1409 H.
(muhib almajdi/arrahmah.com)

6 Perkara, Jangan Kahwini Dia..

PESANAN Rasulullah SAW untuk kaum Lelaki..
 “Jangan engkau kahwini wanita yang enam, 
  • jangan yang ananah, 
  • yang mananah, 
  • yang hananah 
  • dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, 
  • yang basaqah 
  • dan yang syadaqah”.

1. Wanita Ananah: wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.


2. Wanita Mananah: wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.


3. Wanita Hananah: Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anak dari suaminya yang lain.Dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.


4. Wanita Hadaqah: Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita sebigini memeningkan kepala lelaki. Dia tenguk apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang sudah botak.

5. Wanita Basaqah: Ada 2 makna,
  • Pertama, wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.
  • Kedua, dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.


6. Wanita Syadaqah: banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja. (IH)