Saturday, August 24, 2013

Hutang Dengan Goldman Sach US$200 Juta Untuk Keluaran Bon 1MDB!

Sarawak Report

Salah satu nama utama di sebalik urusniaga terbaharu yang mengejutkan ramai pihak di Malaysia
Sarawak Report ingin menarik perhatian pihak pengawal kewangan US mengenai suatu pembayaran yang dikatakan luar biasa besar jumlahnya yang digunakan untuk membeli bon luar negara, yang dilaksanakan oleh salah sebuah bank utamanya.
Terma-terma dan syarat-syarat pada nota tawaran itu yang kini berada dalam simpanan kami telah mendedahkan apa yang telah dikritik hebat kerana dikatakan kurang telus.
Transaksi ini, yang melibatkan usaha meningkatkan US$1.75 billion dalam bentuk bon untuk membeli sebuah syarikat pengeluar tenaga milik kroni BN, Ananda Krishnan, telah dikeluarkan dalam bulan Mac 2012 oleh 1Malaysia Development Bhd, diketuai oleh Perdana Menteri Najib Razak.
Para penjaminnya adalah para pembayar cukai dan International Petroleum Investment Company (IPIC) milik kerajaan Abu Dhabi. Apa yang menjadi kritikan adalah pembelian syarikat itu, Tanjong Energy, tidak dinilai secara menyeluruh dan terlalu mahal, telah memberikan durian runtuh berbillion-billion ringgit kepada kroni BN Ananda Krishnan.
Jemputan secara peribadi daripada Goldman Sachs sahaja – nota tawaran 1MDB menerusi Labuan
Terdapat banyak lagi tanda tanya mengenai cara pengeluaran bon itu sendiri, memandangkan pengendaliannya melibatkan bon yang dibiayai wang awam yang terlampau besar jumlahnya. Keseluruhan isu itu telah diletakkan secara peribadi oleh bank US Goldman Sachs International (GSI) menerusi Labuan, dan bukannya di pasaran terbuka.
Semasa Financial Times mengetahui urusniaga itu, ianya dikatakan sebagai “suatu urusniaga bon-dollar terbesar di Asia” dan “ianya hampir terlepas dari pengetahuan umum”.
Urusniaga yang hampir terlepas dari pengetahuan umum, namun selepas itu terpapar pula di atas skrin-skrin para peniaga

Sarawak Report kini boleh mendedahkan aspek-aspek luar biasa dalam urusniaga ini, sebagaimana digariskan dalam nota tawaran yang asal, yang mana kami memiliki satu salinannya.
Bon-bon yang dikeluarkan itu bukan sahaja terlalu tinggi kadar faedahnya, 5.99% berbanding 3.59% seperti yang dinaikkan bagi industri-industri seperti Petronas, namun yuran Goldman Sachs dan kos melaksanakan urusan “di belakang radar” nampaknya terlalu tinggi.
Menurut nota tawaran mereka sendiri itu sejumlah US$196,200,000 telah dipotong untuk “yuran-yuran tertentu, komisyen-komisyen dan perbelanjaan-perbelanjaan” – hampir mencecah $200 juta!
Jumlah ini mewakili kira-kira 8.8% dari nilai nominal yang dikeluarkan dan bukannya kadar-kadar yang biasa, yang mungkin bernilai sekitar 0.25%, menurut para pedagang.
Hampir $200 juta telah dipotong sebagai “yuran komisyen-komisyen tertentu dan pelbagai perbelajanjaan”!
Dengan jumlah US$200 juta yang dapat mengubah hidup banyak kehidupan para pembayar cukai Malaysia, siapakah yang bertanggungjawab ke atas urusniaga ini, memandangkan butir-butir mengenai “pelbagai yuran, komisyen dan perbelanjaan” yang dimaksudkan itu?
Diringkaskan, mengapakah terlalu banyak wang digunakan untuk membiayai pinjaman ini sedangkan ianya dapat dilakukan dengan lebih murah jika diuruskan di pasaran terbuka?
Masa untuk menyiasat Rakan Perbankan Luar Negara bagi Malaysia
Selama ini Kerajaan Malaysia telah enggan bertanggungjawab kepada parlimennya, di mana banyak persoalan telah ditimbulkan mengenai perkara ini dan lain-lain pinjaman yang meragukan. Maka kami percaya bahawa pinjaman ini telah jatuh ke tangan pihak pengendali pinjaman US untuk memeriksa bank yang terlibat secara langsung itu.
Goldman Sachs International telah timbul sebagai sebuah bank pilihan bagi mengurusniagakan keseluruhan siri bon-bon ini, yang telah berhadapan banyak kritikan kerana terlalu bersifat rahsia, meningkatkan jumlah wang pinjaman yang begitu besar yang dijamin oleh para pembayar cukai Malaysia tanpa melibatkan sebarang akauntabiliti.
Hanya 3 hari menjelang PRU13 para ahli parlimen pembangkang telah dikejutkan dengan maklumat bahawa sebuah pinjaman yang lebih besar telah diuruskan dengan menggunakan kaedah yang sama. Ini adalah pengeluaran bon berjumlah $3 billion (RM9.3 billion) juga ditingkatkan oleh GSI bagi pihak 1MDB dan sekali lagi diuruskan secara rahsia menerusi pihak persendirian.
Ahli Parlimen pembangkang Wong Chen sekali lagi telah menyatakan rasa terkejutnya pada kadar faedah yang terlampau tinggi yang dipotong dari pinjaman itu dan “terlebih bayar” kepada GSI pada nilai US$71juta sebagai yuran urusniaga itu.
Mungkin apa yang lebih merunsingkan dalam kes ini adalah kegagalan Perdana Menteri/Menteri Kewangan Najib Razak untuk memberikan alasan  meningkatkan pinjaman pra-PRU13 itu menerusi strategi kegemarannya 1MDB, yang kononnya ditubuhkan untuk melabur dalam pembangunan infrastruktur berteknologi tinggi Malaysia.
BN kemudiannya enggan menjawab berita angin bahawa 1MDB telah melabur sebanyak RM7 billion di Kepulauan Cayman. Mereka enggan bertanggungjawab ke atas jumlah terlampau besar yang ditingkatkan itu yang dijamin oleh negara.
Hanya pada minggu lalu 1MDB mengumumkan bahawa ia telah membeli sebuah lagi usahasama tenaga yang terlampau mahal, sekali lagi dianggap oleh sesetengah pihak sebagai penyelamat sebuah syarikat kroni dan bukannya sebagai pengambilalihan usahasama berteknologi tinggi untuk kebaikan Malaysia.
Perbelanjaan cara Taib menjadi ikutan di Malaysia?
Dengan meningkatkan berbillion dollar menerusi institusi kewangan luar negara ini Najib Razak telah dilihat mengikuti cara ‘CEO” Sarawak, Taib Mahmud. Taib telah meningkatkan bon-bon menerusi Labuan, terima kasih pada bantuan bernilai tinggi SGI dan lain-lain institusi di masa-masa lalu.
NGO pejuang alam sekitar Global Witness telah menarik perhatian umum pada suatu isu pada bulan Mei lalu, dengan mempersoalkan suatu peningkatan bon yang sepatutnya untuk membiayai SCORE. Dalam kes ini ianya melibatkan bon US$1.6 billion yang ditingkatkan menerusi Labuan dengan bantuan GSI.
Menurut nota-nota tawaran mereka itu yuran untuk bank itu berjumlah hampir US$10 juta, jauh lebih tinggi dari kadar pengeluaran bon biasa.
Bon-bon yang serupa telah ditingkatkan menerusi Labuan untuk Sarawak di masa lalu, yang disifatkan para professional perbankan sebagai suatu usaha luarbiasa dan penuh persoalan digunakan oleh negeri itu menambahkan kewangan awam.e
Dalam tahun 2005 dahulu UBS dan Duestch Bank telah meningkatkan US$600,000 juta dengan kaedah ini.
Kenapa tidak menggunakan pasaran terbuka yang mengenakan kadar faedah yang jauh lebih rendah?
Aspek yang merugikan dalam urusniaga berahsia ini adalah kadar faedah yang amat tinggi dituntut oleh institusi kewangan itu. Kami ingin bertanya, mengapakah Ketua Menteri Sarawak yang juga Menteri Kewangan telah memilih cara yang mahal untuk menjana pembiayaan untuk projek-projeknya, sedangan terdapat banyak institusi kewangan di pasaran terbuka yang mengenakan kadar faedah yang jauh lebih rendah?
Memandangkan Taib dan Najib telah membisu seribu bahasa dalam perkara-perkara ini dan tindakan-tindakan untuk menentang fitnah terhadap ahli-ahli politik yang merujuk kepada ‘Lohong Hitam’ dalam bajet pembangunan negeri Sarawak, yang diujudkan secara rahsia dalam peminjaman, adakah sudah tiba masanya pihak-pihak yang lebih berwibawa untuk bertindak?
Di bawah Akta Amalan Rasuah Luarnegara, kerajaan US telah mendakwa beberapa pertubuhan korporat dan bank yang telah didapati gagal beroperasi secara betul atau yang telah membantu pihak lain dalam amalan korup.
Pihak-pihak berkuasa Switzerland pula telah menjalankan siasatan ke atas kegiatan-kegiatan UBS di bawah undang-undang yang serupa. Dan pihak-pihak berkuasa German pula telah menyiasat penglibatan Duestch Bank dengan Kenanga Holdings, sebuah syarikat pelaburan yang dimiliki bersama oleh syarikat CMS milik keluarga Taib Mahmud.
Kami ingin mencadangkan kepada pihak-pihak berkuasa ini untuk memeriksa siri-siri urusniaga Labuan, yang telah meletakkan bebanan hutang bermisteri yang terlampau besar jumlahnya pada bahu rakyat Malaysia. Para pembayar cukai Malaysia berhak untuk ketelusan.

Kenapa umat Islam berpecah?

Umat Islam bukan sahaja berpecah ke dalam beberapa mazhab dan fahaman tetapi juga berpecah dalam perebutan kuasa dan harta kekayaan.

Bersyukur kita kepada Allah swt yang telah menjadikan kita sebagai orang-orang Muslim. Kita memuji Allah swt yang telah menjadikan kita sebagai orang-orang yang mengikuti sunnah Nabi saw.
Zaman terus berputar. Keadaan berulang kembali sebagaimana yang berlaku dalam sejarah masa lalu. Realiti hari ini, umat Islam dilanda perpecahan dan peperangan.  Lihat sahaja apa yang berlaku di Syria, Iraq, Mesir, Turki, Bahrain dan banyak lagi negara Islam.
Umat Islam bukan sahaja berpecah ke dalam beberapa mazhab dan fahaman tetapi juga berpecah dalam perebutan kuasa, rakus dan terpesona dengan harta kekayaan.
Rasulullah saw menerusi wahyu telah menyebut bahawa umat Islam akan bercerai-berai dan berselisih serta mengikuti jejak umat-umat sebelum mereka seperti yang berlaku kepada umat Nabi Musa dan Nabi Isa.
Imam Bukhari, Muslim dan beberapa ulama lain meriwayatkan dari Abu Sa’id bahawa Nabi saw bersabda: “Kalian benar-benar akan mengikuti jejak orang-orang sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta, sehingga apabila mereka masuk ke dalam lubang biawak sekalipun nescaya kamu ikut.”
Kemudian aku bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah orang-orang Yahudi dan Nasrani yang dimaksudkan? Baginda menjawab: “Lalu siapa lagi.”
Jalaluddin as Suyuthi memetik dari Ibnu Majah, Ibnu Jarir dan Ibnu Abi Hatim yang meriwayatkan dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah saw bersabda, “Bani Israel berpecah menjadi 71 sekte dan umatku akan berpecah menjadi 72 sekte; kesemuanya di dalam neraka kecuali satu.”
Mereka bertanya, “siapakah yang satu itu?” Baginda menjawab, “Al Jama’ah, kemudian baginda membaca ayat “dan berpeganglah kamu sekalian dengan tali Allah, janganlah kamu bercerai berai,” (Surah Ali Imran, ayat 103).
Hadith masyhur
Ibnu Taimiyah menegaskan bahawa hadith tentang terpecahnya umat Islam menjadi 73 golongan adalah berita yang masyhur yang diriwayatkan dari beberapa sahabat seperti Abu Hurairah, Sa’ad bin Abi Waqqash, Muawiyah Abu Suffian, Amru bin Auf dan lain-lain.
Rasulullah saw pernah memohon kepada Allah swt agar umat ini dihindarkan dari perselisihan dalam agama, namun permintaan itu tidak dikabulkan.
Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari ‘Amr bin Saad dari Saad ibn Abi Waqqash bahawa Nabi saw bersabda: “Aku memohon kepada Tuhanku tiga perkara maka Dia (Allah) mengabulkan untukku dua dan menolak yang satu.
“Aku memohon kepada Tuhanku agar Dia tidak membinasakan umatku dengan kekeringan massal maka Allah mengabulkannya untukku dan aku memohon kepada Tuhanku agar Dia tidak membinasakan umatku dengan penenggelaman maka Dia memberinya untukku.
“Dan aku memohon kepada-Nya agar tidak menjadikan pertikaian di antara mereka maka Dia menolaknya.”
Sila rujuk Ibn Taimiyah dalam kitabnya ‘Iqtidha’ ash Shirath al Mustaqim, Kanzul Ummal, dan 122 riwayat dari Ahmad, Ibnu Majah dari Saad dengan sanad yang sahih, al Tirmidzi, an Nasa’i, Ibnu Hibban dan Dhiya’ al Maqdisi dari Khabbab.
Perselisihan umat adalah siksa Allah swt atas umat Islam sebagaimana ditegaskan Allah swt dalam Surah al An’am ayat 65, sesuai dengan apa yang diriwayatkan Bukhari dalam Sahihnya dari Jabir bin Abdullah al Ansari.
Firman Allah dalam ayat tersebut yang bermaksud: “Katakanlah: Dialah yang berkuasa untuk mengirimkan azab kepadamu, dari atas kepalamu atau dari bawah kakimu atau Dia mencampurkan kamu dalam golongan-golongan (yang saling bertentangan) dan merasakan kepada sebahagian kamu keganasan sebahagian yang lain. Perhatikanlah, betapa Kami mendatangkan tanda-tanda kebesaran Kami silih berganti agar mereka memahaminya.”
Siksa Allah
Ayat ini menerangkan tentang siksa Allah swt yang ditimpakan kepada mereka yang melanggar perintah Allah dan melakukan kerosakan di atas muka bumi.
Ketika turun ayat ini, Nabi saw bersabda: “Janganlah kamu kembali kepada kafir setelah wafatku; sebahagian dari kalian menebas leher sebahagian yang lain.”
Dalam riwayat yang lain, Rasulullah saw bersabda: Janganlah kamu murtad sepeninggalku; sebahagian dari kalian menebas leher sebahagian yang lain.”
Lalu para sahabat berkata, “Apakah itu terjadi sedangkan kami bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan engkau adalah Rasul Allah?”
Baginda menjawab, “Ya, benar.” Kemudian sebahagian sahabat berkata, “Tidak mungkin itu terjadi, mungkinkah kami saling berbunuh-bunuhan padahal kami sama-sama Muslimin.”
Inilah fitnah kekuasaan dan kerosakan agama dan jual beli agama yang dibimbangi Rasulullah saw yang akan berlaku di kalangan umat Islam sepeninggal baginda dan ternyata ianya telah dan sedang berlaku hari ini.
Namun untuk menghindari dari perselisihan, perbalahan, permusuhan dan peperangan sesama umat Islam, Allah memerintahkan kita berpegang kepada ayat 103 dari Surah Ali Imran yang disebut di awal tadi.
“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai.”
Inilah yang menjadi asas. Ayat yang mulia ini, memulainya dengan perintah untuk berpegang teguh “wa’ tashimuu”.
“Wa’ tashimuu” adalah perintah untuk bersatu, menyatukan kalimat dan saling menyempurnakan. Akan tetapi, perintah-perintah ini bukan ditegakkan di atas prinsip hizbiyah, fanatik (taksub) kepada puak, nasionalisme atau atas dasar tujuan duniawi.
Namun I’tisham yang diperintahkan tersebut adalah persatuan dengan tali Allah iaitu dengan agama Allah melalui Kitabullah (Al Quran) dan sunnah NabiNya.

Chelsea E Manning – Hero dunia

Malaysia wajib memberi tekanan kepada Amerika agar segera membebaskan Manning.


Chelsea E. Manning atau nama maskulinnya Pte First Class Bradley Edward Manning telah dijatuhkan hukuman penjara 35 tahun kerana didapati bersalah membocor ratusan maklumat sulit ketenteraan Amerika Syarikat kepada Wikileaks.
Pendedahan itu dikatakan yang paling besar dalam sejarah Amerika dan ekoran pembocoran rahsia tersebut Manning ditangkap dan dikurung (Solitary Confinement) dengan tempoh yang panjang.
Antara maklumat rahsia yang dibocorkan dan menjadi tatapan dunia adalah video bagaimana askar elit Amerika membunuh rakyat Iraq tanpa mengenal pasti sasaran terlebih dahulu. Dalam erti kata lain, menembak rambang rakyat awam tanpa justifikasi yang kukuh.
Umum mengetahui perang di Iraq dan Afghanistan adalah pementasan ‘teater’ George W. Bush dalam usahanya untuk meyakinkan dunia bahawa pengganas sedang merancang untuk mengambil alih dunia. Dari sudut pandang yang lain, Bush mahu mengolah persetujuan rakyat dunia untuk mengata ‘Ya’ kepada perang melawan pengganas agar dunia menjadi lebih ‘aman’.
Skrip direka dan pelakon utama dikenal pasti. Al-Qaeda dan regim Saddam Hussein dipilih menjadi watak utama walaupun dua entiti ini pernah suatu ketika dahulu menerima wang dari badan inteligen Amerika CIA untuk membeli senjata dan berlatih perang. Desas-desus turut bertiup kencang bahawa Saddam juga pernah menggunakan wang CIA ini untuk berkahwin dengan isterinya Samira Shahbandar.
Manning adalah penganalisis maklumat inteligen (Intelligence Analyst) sewaktu berkhidmat dalam pasukan tentera Amerika. Segala maklumat yang diberi oleh mata-mata akan diterima bulat-bulat oleh Manning.
Oleh itu, Manning sedar bahawa segala rancangan menentang ‘pengganas’ di Iraq dan Afghanistan hanyalah wayang kulit yang dipentaskan untuk bacaan rakyat dunia.
Tidak pernah sekalipun Manning menerima maklumat tentang Weapon of Mass Destruction (WMD) yang dikatakan milik Saddam Hussein.
Satu lagi pembohongan nyata dari Bush serta sekutu rapatnya dari Barat. Hingga ke hari ini rupa bentuk senjata pemusnah itu belum dapat dilihat oleh kita semua.
Golongan Neo-Con terancam
Pendedahan tergempar dan berani yang dilakukan oleh Manning itu memberi tamparan hebat kepada Amerika. Tahun demi tahun media massa milik negara Uncle Sam memainkan isu keganasan dan perang terhadap pengganas.
Tidak cukup dengan itu berbillion dollar Amerika dilabur untuk terus melakonkan pementasan pembunuhan kepada dunia. Bukan sahaja nyawa masyarakat Iraq dan Afghanistan yang menjadi korban, malah nyawa anak muda Amerika sendiri menjadi taruhan.
Jika dulu blok komunis menjadi mangsa (Vietnam dan China) era Bush Jr. menggunakan pendekatan yang sama dengan mengolah minda dunia dengan gerakan esktremis atau pelampau agama.
Semua ini dilakukan oleh Amerika untuk memastikan hala tuju Neo-Con (Neo-Conservative) yang mengajukan idea peperangan demi memastikan pusingan dolar terus berputar selain mahu mengawal tindak tanduk kuasa besar seperti Iran dan China dari mencabar tongkat kuasa Amerika.
Tidak lupa juga kepentingan telaga minyak di Iraq dan negara Arab lain supaya tidak jatuh ke tangan pihak ‘musuh’. Israel yang juga anak emas Amerika wajib dilindungi walau dengan apa cara sekalipun.
Jadi dengan terbocornya maklumat sulit ketenteraan Amerika yang kini jelas menunjukkan penipuan, golongan Neo-Con yang bersarang di Rumah Putih (White House) tidak boleh berdiam diri mereka kini seperti cacing kepanasan.
Manning harus disekat dari terus bersuara. Manning wajib dilupuskan dari ingatan dunia. Manning wajib disalib atas kesalahan membantu pihak ‘musuh’.
Pemenjaraan Manning atas tuduhan membantu pihak musuh menjadi kalimat untuk menakutkan rakyat Amerika dari terus berucap tentang kebenaran.
Bebaskan Bradley Manning
Sejurus selepas Manning ditangkap, aktivis hak asasi manusia dan aktivis anti perang seantero dunia mula berkempen untuk menyedarkan masyarakat dunia bahawa perang di negara Teluk itu adalah satu jenayah besar terhadap manusia serta penipuan terbesar dalam sejarah peradaban dunia.
Akademik serta ahli musik turut sama melahirkan rasa bimbang terhadap tuduhan yang dikenakan ke atas Manning. Tariq Ali seorang cendikiawan bersama-sama Roger Waters ahli kumpulan musik tersohor Pink Floyd adalah antara muka popular yang bersama-sama menuntut pembebasan Manning.
Ceramah besar-besaran dilakukan di seluruh Amerika bagi menyedarkan rakyat mereka tentang segala tipu helah Washington yang melibatkan nyawa askar Amerika sendiri.
Apa yang boleh kita lakukan
Sebelum Manning dijatuhkan hukuman, beliau telah mengaku di hadapan hakim bahawa apa yang beliau lakukan adalah atas dasar kebenaran.
‘Yes your honour, I wrote this statement in confinement, I was deployed to Baghdad. I want the people to know the truth.’
Itulah kata-kata Manning sewaktu perbicaraan beliau.
Manning tidak begitu bernasib baik seperti whistleblower yang lain. Edward Snowden dan Julian Assange terselamat dari dipasung oleh Amerika dan sekutunya.
Mereka berdua sempat mendapat perlindungan atau suaka politik. Manning tidak dapat lari dan kini berhadapan dengan hukuman yang paling berat dan bakal menghabiskan sisa hidupnya di dalam penjara hanya kerana memberitahu perkara yang benar.
Melihat ketidakadilan ini, adakah kita umat manusia akan terus berdiam diri dan mengharapkan agar seorang lagi Bradley Manning muncul? Atau apakah kita akan terus merasa selesa tatkala Manning menghabiskan usia mudanya dibelakang kurungan besi? Sanggupkah
kita membiarkan nyawa seorang lagi manusia yang tidak berdosa untuk terus dibunuh?
Tekanan keras harus diberikan kepada Amerika. Chelsea Manning wajib dilepaskan dengan kadar segera dan sosok yang wajib dibawa ke mahkamah untuk dibicara dan dihukum adalah George W. Bush, Tony Blair, Ehud Barak, Condolezza Rice serta Dick Cheney kerana melakukan pembunuhan massa ke atas masyarakat dunia.
Pemimpin Malaysia wajib mengutuk tindakan berat sebelah Amerika ini. Jika kita boleh mengutuk serangan di Mesir baru baru ini mengapa tidak akan hal ini. Jelas jenayah kemanusian telah dilakukan sekali lagi oleh Amerika Syarikat!
Saya adalah Chelsea E. Manning. Kita semua adalah Chelsea E Manning.
Untuk membantu dan mengetahui info lanjut tentang Bradley Manning layari http://www.bradleymanning.org/

RFID Agenda Microchip Untuk Tata Dunia Baru ?



Radio Frequency Identification pertama kali dikembangkan dengan tujuan digunakan pada hewan-hewan ternak. RFID Tag yang kemudian disebut oleh para petani sebagai Tanda Binatang menyebar di berbagai peternakan di antaranya di Michigan dan beberapa tempat di Kanada dan Meksiko.


Dasar pengembangan RFID untuk manusia adalah sebuah sistem yang disebut SmartCard yang memiliki microchip lithium yang berfungsi membaca data riwayat seseorang yang berhubungan secara elektronik ke pusat data pemerintah seperti informasi kesehatan, data pajak, dan jumlah tabungan serta identitas pribadi lainnya.

Mondex adalah perusahaan pionir yang mengembangkan berbagai macam chip termasuk Verichip atau RFID chip ini. Sistem transaksi mereka menggunakan SET Protocol (Secure Eletronic Transaction) yang didisplay sebagai SET Mark. SET atau Seth dalam pemahaman orang-orang Mesir Kuno berarti Dewa Setan atau Lucifer. Mondex bekerja sama dengan perusahaan OrbComm yang memfasilitasi satelit navigasi yang seringkali disebut Big Brother.

Sistem Pembayaran Tanpa Uang Tunai yang dikembangkan Mondex akan menjadi solusi di tengah hilangnya kepercayaan orang-orang terhadap mata uang. RFID memungkinkan sebuah pembayaran atau transaksi berjalan tanpa pertukaran uang. Cikal bakal RFID sebenarnya lahir dari barcode dan kartu kredit. Hanya masalah waktu saja hingga para ahli teknologi zionis tiba pada titik di mana mereka bisa mengembangkan sisitem transaksi yang memisahkan seorang tuan dengan para budak belian. Microchip Mondex ini sudah diuji coba di tangan beberapa tentara dan para buruh migran namun fungsinya belum diterapkan pada sistem transaksi retail melainkan masih sebatas pada data pribadi dan pelacakan menggunakan satelit navigasi Big Brother.

Di masa yang akan datang untuk melakukan kegiatan transaksi jual beli, setiap orang harus mempunyai tanda ini, di kepala (dahi) atau di tangan kanannya. kata bahasa Yunani dalam Alkitab untuk ‘Tanda Binatang’ tersebut adalah Charagma yang berarti garis, cap atau tanda perbudakan. Bilangan 666 juga merupakan ungkapan Yunani untuk kata ‘stigma’ yang berarti menusuk atau menggores sebuah tanda sebagai tanda kepemilikan. Sementara dalam bahasa Ibrani angka 666 hanya berbentuk tiga goresan vertikal seperti bekas cakar kuku binatang. Jadi, mereka yang menggunakan tanda 666 secara tidak langsung akan dicap sebagai hamba sahaya atau budak.


RFID terbaru merupakan sebuah temuan inovatif yang diperkenalkan oleh perusahaan Jepang, Hitachi, pada akhir tahun 2008 lalu. Selain memiliki fungsi yang sangat membantu bagi dunia kesehatan, ekonomi, dan politik, ukuran sebuah chip RFID juga merupakan inovasi yang nyaris mustahil. Yang terkecil tercatat hanya sebesar 0.4 x 0.4 milimeter atau kira-kira sama dengan ukuran sebiji pasir. Chip ini memiliki 128 bit ROM yang mampu menyimpan data 38 digit nomor atau angka-angka unik. Saking kecilnya, chip RFID disebut juga bubuk yang dapat dipasang pada produk penting apa pun seperti alat pembayaran atau sertifikat. Saat ini fungsi dominan dari alat ini adalah sebagai alat pelacak.

RFID dan microchip lainnya yang saat ini terus dikembangkan baik oleh Mondex maupun perusahaan lainnya bukanlah produk fantasi. Produk ini ditampakkan dalam film-film Hollywood seperti The Matrix dan Johnny Mnemonic yang dibintang Keanu Reeves. Saat ini masyarakat global Amerika, Eropa dan Cina mayoritas masih menentang penggunaan chip pada manusia, akan tetapi saat ini pergerakan politik sudah berjalan satu arah dengan terbentuknya pakta-pakta kawasan yang sangat memungkinkan undang-undang dirancang tidak lagi melalui parlemen namun melalui permufakatan pemimpin negara-negara yang tergabung dalam persekutuan tersebut. Segera setelah disetujui oleh undang-undang setiap negara yang akan mendistribusikan chip ini maka pada saat itu pula perbudakan global akan dimulai dan tujuan Tatanan Dunia Baru dapat diwujudkan.

Terakhir: ’Alat penting yang terkandung dalm chip RFID itu adalah baterai lithium…….’

Wednesday, August 21, 2013

Apa Bezanya Arab Sekarang Dengan Arab Dulu?


A Kadir Jasin

Inilah bunga Arab Spring
ADA pembahas meminta pandangan saya mengenai pergolakan berdarah di Mesir. Saya sengaja tidak mengulas sebab saya rasa tidak cukup memahami minda dan tabiat orang Arab.
Saya dilahirkan dalam suasana yang mengajar saya menghormati orang Arab “atas sebab-sebab agama”. Antaranya kerana mereka lebih awal Islam daripada kita.
Al-Quran dan Hadis banyak menceritakan mengenai akhlak orang Arab. Saya tidak perlu mengulangi atau mengulasnya.
Secara ringkas dan rambang, berikut adalah pendapat dan pemerhatian saya berkaitan krisis di Mesir, khasnya, dan dunia Arab amnya:
1. Pemerintahan demokrasi bukanlah kekuatan orang Arab. Dua sistem pemerintahan yang lazim di dunia Arab adalah sistem raja dan republik. Persamaan kedua-dua sistem itu adalah mereka bergantung kepada angkatan tentera yang kuat sebagai kunci kuasa.
2. Angkatan tentera di majoriti negara Arab adalah sebahagian daripada sistem politik. Kebanyakan pemimpin dunia Arab yang berjaya membawa ketenteraman dan kemajuan kepada negara adalah daripada kalangan tentera atau yang mendapat sokongan tentera.
3. Sistem raja dan tentera kukuh dan kuat dalam era Perang Dingin apabila Blok Barat dan Komunis memecahkan dunia Arab ke dalam sfera pengaruh masing-masing. Negara-negara beraja mirip kepada Barat manakala republik mirip kepada Kesatuan Soviet.
4. Keruntuhan empayar komunis dan dominasi oleh Barat membawa idea baru ke dunia Arab, iaitu demokrasi yang asing bagi majoriti orang Arab.
5. Barat mahu mendemokrasikan dunia Arab, tetapi majoriti gerakan politik yang bergiat secara haram atau dengan dikawal ketat pemerintah adalah anti-Barat. Kebanyakan mereka berpaksikan ideologi agama seperti Ikhwanul Muslimin di Mesir atau atas landasan puak seperti di Iraq, Syria dan Lebanon.
6. Di Mesir, Ikhwanul Muslimin bermula pada tahun 1928 - sejak zaman Mesir di bawah pemerintahan raja lagi – dan berkembang ke banyak negara Arab walaupun ditekan dan dimusuhi. Banyak pemimpinnya dibunuh, dipenjarakan dan dibuang negeri. Ia kekal sebagai gerakan politik dan sosial dunia Arab sampai ke hari ini.
7. Apabila pemerintahan Hosni Mubarak yang disokong tentera jatuh akibat tunjuk perasaan raksasa rakyat jelata, tentera hilang pengaruh kerana bersekongkol dengan Mubarak, seorang bekas jeneral. Lagipun tentera bertindak ganas terhadap penunjuk perasaan pada peringkat awal kebangkitan.
8. Pilihan raya adalah jalan keluar bagi tentera untuk terus berkuasa. Tetapi tentera tidak ada boneka yang kuat bagi menentang Ikhwanul Muslimin. Selepas kejatuhan Mubarak, tentera dan Ikhwanul Muslim sokong pungutan suara, tetapi golongan liberal menolaknya. Golongan liberal secara natural adalah pilihan Barat.
9. Tentera tidak dapat menerima hakikat bahawa musuhnya selama ini, iaitu Ikhwanul Muslimin menang pilihan raya presiden. Walaupun Mohamed Morsi dianggap terbuka dan tidak fanatik namun beliau tidak diterima oleh tentera dan golongan liberal pro-Barat. Ikhwanul Muslim ada pengalaman politik, tetapi lemah dari segi pentadbiran dan pengurusan ekonomi. Ekonomi Mesir yang sudah pun lemah menjadi kaku. Rakyat jelata yang pada mulanya menyokong beliau mula tawar hati dan marah. Kekacauan melumpuhkan industri pelancongan yang berupa penyumbang utama kepada ekonomi Mesir.
10. Setelah gagal menggunakan jalan demokrasi untuk mengekalkan pengaruh dan kuasanya, tentera kini kembali ke jalan raya menyokong penunjuk perasaan yang menentang Morsi dan menggunakan polis untuk bertindak kejam terhadap penyokong Morsi.
Kesimpulannya, Musim Bunga Arab (Arab Spring) adalah musim berdarah bagi banyak negara Arab dan  rakyat jelata mereka. Imej Islam turut terjejas. Pengaruh tentera dan pemerintahan kuasa mutlak semakin dipertikaikan, tetapi dunia Arab tidak mempunyai institusi demokrasi yang kuat dan menyeluruh. Akibatnya, angan-angan demokrasi berubah menjadi anarki. Arab berbunuhan sesama sendiri. Yahudi senang hati. Barat terus menanam tebu di tepi bibir.
Dan selagi dunia Arab tidak boleh menerima kepelbagaian suara dan membawa berunding gerakan politik seperti Ikhwanul Muslimin, selagi itulah dunia mereka akan bergolak dan sistem pemerintahan rakyat tidak akan menjadi realiti.
Harap-harap kita di Malaysia tidak akan jadi macam orang Arab kerana perbezaan politik atau kerana berbahas mengenai masjid dan surau yang tak betul arah kiblatnya. Wallahualam.

Kebenaran milik Allah, bukan di Barat bukan di Timur

TG Nik Abdul Aziz Nik Mat
Saya tidak terkejut apabila bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak dibebaskan daripada penjara oleh Mahkamah Mesir. Inilah tujuan sebenar rampasan kuasa yang dilakukan oleh tentera. Tidak perlu berlindung di sebalik alasan ekonomi dan sebagainya. Padahal kezaliman Hosni Mubarak selama 30 tahun menduduki takhta presiden satu fakta yang tidak boleh dinafikan sama sekali. Barangkali, Sheikh Al-Azhar yang kuat menyokong rampasan kuasa tentera pun sudah berpuas hati dengan pembebasan Hosni Mubarak. Saya menghormati kelilmuan yang ada pada Sheikh Al-Azhar, namun pendirian beliau dalam hal ini jelas salah seterang cahaya matahari di siang hari. Pada saya, inilah ujian berat yang sedang dihadapi oleh gerakan Islam khususnya di Mesir iaitu di saat para pemimpin mereka disumbat ke dalam penjara manakala penjenayah besar dilepas bebas.

Berpuas hatilah kerajaan Saudi yang kuat menyokong rampasan kuasa tentera. Benarlah kenyataan bahawa kebenaran itu milik Allah, tidak di Barat dan tidak Timur. Sekalipun penjaga dua tanah suci dimuliakan Allah SWT dengan tugas ini, namun belum tentu mereka memegang anak kunci kebenaran. Di samping menjaga dua tanah Suci, Saudi jugalah yang menjaga telaga minyak yang menghilangkan haus Amerika sekian lama. Inilah satu-satunya negara yang dinamakan sempena nama pemerintahnya iaitu Bani Saud.

Justeru, janganlah Saudi menyangka dengan sokongan mereka kepada tentera Mesir, mereka boleh mempengaruhi seluruh umat Islam di dunia. Jika darah Abdullah bin Zubair radhiallahuanhu pernah tertumpah akibat diperangi oleh Hajjaj bin Yusuf di Tanah Mekah, apa peliknya darah umat Islam di negara lain tertumpah angkara pemerintah Saudi hari ini? Jika kabilah Arab Jahiliyyah pun pernah bertugas untuk menjaga Tanah Suci sebelum kedatangan Islam, apakah jaminan penjaga Tanah Suci hari ini bebas dari melakukan kesilapan?

Barangkali sedikit kasar kiasan saya, tetapi ia belum apa-apa jika dibandingkan dengan sokongan Saudi terhadap tindakan tentera Mesir yang telah membunuh ribuan rakyat yang tidak berdosa. Saya menyeru kepada jiwa-jiwa yang telah dimuliakan Allah SWT dengan ilmu agama, janganlah sesekali cenderung kepada kezaliman agar tidak disambar oleh api neraka.

Hari ini Mesir ditinggalkan 'saudara-saudara'nya, bagaikan Nabi Yusuf yang pernah dibuang oleh saudara-saudaranya di dalam telaga ribuan tahun yang lampau. Tetapi Baginda akhirnya diselamatkan dan menjadi penguasa Mesir. Saya yakin Insya-Allah, Mesir akan keluar dari telaga kezaliman para tentera dan akan bangkit semula sebagai sebuah bumi yang subur dengan gerakan Islam.

Pesan saya kepada para hakim yang membebaskan Mubarak sebagaimana pesan ahli sihir yang beriman kepada Firaun :

فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا

yang bermaksud : Berhukumlah kamu selagi mana kamu boleh berhukum, sesungguhnya kamu hanya mampu berhukum di dalam kehidupan dunia ini sahaja... - Surah Toha, ayat 72

Mursyidul Am Parti Islam Semalaysia (PAS)

Monday, August 19, 2013

PENCERAHAN FAKTA SEJARAH & MINDA

MELIHAT KEMBALI KITAB SEJARAH

dari arkib tukar tiub
5 september 2011
UNTUK MEREKA 
YANG 
MASIH KURANG 
SEDAR

British telah berjaya dihambat keluar dari Tanah Melayu kerana anak semua bangsa telah bangun mengangkat senjata melawan mereka. Perjuangan angkat senjata ini adalah fakta sejarah. Fakta yang selama ini telah cuba ditenggelamkan oleh United Malay National Organisation. Niat busuk menenggelamkan fakta ini bertujuan untuk menipu orang ramai agar percaya bahawa gerombolan United Malay National Organisation ini sahaja yang berhak menjadi 'raja’ memerintah Tanah Melayu/Malaysia sampai hari kiamat.

Semenjak tahun 1958 United Malay National Organisation telah ke hulu ke hilir menjajakan ikan busuk – Merdeka dicapai tanpa tumpah darah. Setiap bulan Ogos United Malay National Organsation jadi mamai dengan kesah-kesah dongeng tentang bagaimana mereka menentang gerila Pembebasan Rakyat Malaya yang dipimpin oleh Parti Komunis Malaya (PKM). United Malay National Organisation ini agak bebal kerana kesah kesah dongeng ini membuktikan bahawa mereka - dalam Bahasa Inggerisnya menjadi British’s running dog atau anjing suruhan British. Rakyat Tanah Melayu bangun menentang British tetapi United Malaya National Organisation menentang orang yang menentang British. Jelas ini perbuatan dan kerja barua British.

Perjuangan mengangkat senjata melawan Brtish bermula pada 20 Jun 1948. Sebelum angkat senjata melawan British ini dilancarkan, Parti Komunis Malaya telah juga melancarkan gerakan gerila bersenjata menentang kuasa fascist Jepun. Ini adalah jawapan anak semua bangsa terhadap fascist Jepun yang telah menawan Tanah Melayu pada tahun 1941-1945. Ini fakta sejarah.

Babak-babak sejarah sejarah gilang gemilang bermandi darah ini cuba dilupuskan kerana dalam sejarah ini nama United Malay National Organisation tidak pernah muncul. Bau bau kentut mereka pun tidak terdengar dalam babak-babak sejarah ini. Gerombolan United Malay National Organisation tidak pernah wujud dalam perjuangan anti-imperialis.

Kuasa imperialis Kulit Puteh ( White Colonial Power) – Portugis, Belanda dan British – datang ke Tanah Melayu ini kerana mencari harta kekayan. Kuasa imperial ini datang untuk mengambil hasil bumi – bijeh, emas, getah dan rempah rampai. Buktinya: gerombolan yang datang awal untuk menjarah harta kekayaan di Kepulauan Nusantara adalah lanun seperti Raffles dari East India Company.

Semenjak kuasa imperialis ini - Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun - menjejakkan kaki ke Tanah Melayu – mereka terus diserang. Nama seperti Mat Kilau, Datuk Bahaman, Tok Jaggut, Maharaja Lela, Haji Abdul Rahman Limbong – adalah pemula gerakan anti-imperialis di Tanah Melayu. Ini fakta yang tidak mungkin luput hingga hari kiamat.


Mari saya cerahkan para pembaca dengan beberapa fakta-fakta sejarah yang juga tidak mungkin akan berubah hingga hari kiamat. Para pembaca yang budiman : Sila buka minda dan pakukan ke dalam otak kita semua bahawa parti dan pertubuhan politik Melayu yang tertua di Tanah Melayu ialah Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuhkan pada tahun 1938 dibawah pimpinan Ibrahim Yacoob. Ini diikuti pula dengan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang ditubuhkan pada tahun 1945 dengan sayap mudanya Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS).

United Malay National Organisation hanya ditubuhkan pada tahun 1946. Sila baca betul betul. Buka mata dan buka kepala: KMM 1938, PKMM, API dan AWAS pada tahun 1945. United Malay National Organisation ditubuh pada tahun 1946. Baca sekali lagi : sembilan belas empat puluh enam United Malay National Organisation ditubuhkan dan bukan sembilan belas tiga puluh lapan. Tarikh 1946 ini pun untuk United Malay National Organisation telah ditalkinkan. United Malaya National Organisation yang baru ini ditubuhkan pada tahun 1988. Ini fakta sejarah yang tidak akan berubah hingga hari kiamat.

Kemudian mari kita lihat garis-garis perjuangan parti-parti ini. Kesatuan Melayu Muda dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya telah memekikkan slogan – MERDEKA! Laungan ini telah menghantui kuasa imperial British. Tuntutan kemerdekaan ini telah mengampoh dan ini menakutkan kuasa kolonial British.


United Malay National Organisation bukan sahaja TIDAK berani melaungkan – merdeka – malah gerombolan ini telah mengeluarkan slogan lawak seram yang berbunyi: Hidup Melayu! Slogan lawak seram ini seolah-olah orang Melayu 'kurang oxygen’. Masih tidak jelas - apakah pada tahun 1946 dahulu orang Melayu sedang nyawa-nyawa ikan atau kurang oxygen untuk bernafas sehinggakan perlu dilaungkan ‘hidup Melayu’. Atau kerana hakikatnya United Malay National Organisation ini satu gerombolan yang bebal dan tidak dapat memikirkan slogan yang masuk akal.

Lawak seram – Hidup Melayu – masih ditakbirkan ke hulu ke hilir hingga ke hari ini. Adalah satu fakta bahawa yang masih lantang melaungkan Hidup Melayu hari ini adalah kaum Mamak Kimma dan kumpulan Awang Hitam yang semakin di sangsikan teromba dan salasilah kerurunan mereka. Kenapa Awang Hitam ini suka melaungkan Hidup Melayu ini memerlukan satu kajian yang lebih rapi.
Adalah juga fakta sejarah bahawa United Malay National Organisation tidak - diulangi sekali lagi dengan huruf besar – T-I-D-A-K - berjuang untuk mendapat kemerdekaan. Apabila kuasa imperial British merasa tekanan senjata dan gerakan massa politik di Tanah Melayu semakin melonjak dan mengampoh maka kuasa imperial memerlukan budak suruhan yang setia. Justeru, diwujudkan satu gerombolan yang dipanggil United Malay National Organisation. Nama Inggeris kumpulaan ini masih dipakai hingga ke hari ini. Nama Inggeris ini sahaja sudah memadai sebagai bukti bahawa gerombolan ini ditelor, dieram dan dinetaskan oleh British.

Pada 20 Jun 1948 kuasa kolonial Britsih telah mengistiharkan apa yang dipanggil ‘darurat’. Perkataan ‘darurat’ ini adalah kelentong besar dari pihak British. British dengan licik telah menggunakan perkataan ‘darurat’ agar orang Melayu tidak sedar bahawa apa yang sedang berlaku pada tahun 1948 sebenarnya ialah perjuangan bersenjata untuk menghalau British. Tidak ada warga Tanah Melayu dalam darurat. Yang darurat ialah kuasa kolonial dan soldadu British yang telah diserang oleh gerila Pembebasan Rakyat Malaya.

Apabila darurat diistiharkan – kuasa kolonial British telah mengharamkan KMM, PKMM, PKM, API, AWAS, Hisbul Musliman dari bergerak bebas di Tanah Melayu. Ramai pemimpin parti , kader politik dan aktivis dalam gerakan nasionalis ini telah di tangkap oleh soldadu British. Nama-nama seperti Burhanuddin al- Helmy , Ishak Haji Muhamad, Chen Peng, Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh, S.A. Ganapathy, Ustaz Abu Kabar al- Bakir, Ahmad Boestaman, Kamaruzaman Teh, Abdullah Sidi adalah nama-nama nasionalis yang dikhendaki oleh British.



Apabila pemimpin dan kader dari gerakan nasionalis ini ditangkap, diburu atau dibunuh maka barulah United Malay National Organisation dapat berkembang. Gerombolan United Malay National Organisation dapat bernafas dengan slogan Hidup Melayunya kerana ramai pemimpin-pemimpin rakyat telah memulakan kerja dibawah tanah atau masuk ke hutan mengangkat senjata untuk menjadi gerila Pembebasan Rakyat Malaya.

British dengan licik telah lebih awal merancang satu strateji untuk memastikan United Malaya National Organisation dapat mara ke hadapan. Strateji ini cukup senang: Dua tahun sebelum darurat diistiharkan kuasa kolonial British telah menimbulkan konsep politik yang dinamakan Malayan Union. Ini adalah taktik Britsih untuk mematahkan gerakan nasionalis Melayu yang anti- British. Dengan mencadangkan konsep Malayan Union ini British telah memberi nafas kepada United Malay National Organisation untuk mengumpulkan orang-orang Melayu.

Justeru apabila darurat diistiharkan dua tahun kemudian - pada tahun 1948 – pucuk pimpinan nasionalis Melayu dari KMM, PKMM, PKM telah dipatahkan. Gerakan yang tidak diganggu gugat malah mendapat sokongan British hanyalah United Malaya National Organisation, Malayan Indian Congress dan Malayan Chinese Association – semuanya menggunakan nama Inggeris. Ketika pemimpin gerakan nasionalis dalam penjara atau kini di hutan bergerila maka ketika inilah United Malay National Organisation mencelah masuk menawarkan diri untuk menjadi barua British yang setia. Ini fakta sejarah yang sampai kiamat pun tidak akan berubah.



Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman – dua bengolan ini bukan – B-U-K-A-N - dieja dengan huruf besar - bukan perjuang menentang Britsih. Mereka berebut-rebut menawarkan diri untuk menjadi barua Brtisih yang setia. Pada ketika itu penjajah British memasang dua kuda. Justeru, kuasa kolonial British memiliki dua pilihan. British akan memilih kuda yang lebih setia dan yang boleh menipu orang Melayu dengan bijak bistari. Akhirnya Tunku menjadi kuda pilihan British.

Dengan kemunculan budaya internet segala pembohongan United Malay National Organisation telah diketahui umum. Satu demi satu tipu helah dan fakta songsang tentang perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu telah mula dibongkar. Anak-anak muda semakin sedar kenapa pada ketika ini United Malay National Organisation sedang bermati-matian cuba memesongkankan fakta perjuangan bersenjata melawan British.

Hari ini – pada 5 haribulan September 2011 – United Malay National Organisation sedang bernafas dalam lumpur untuk mempertahankan babak serangan gerila Pembebasan Rakyat Malaya keatas Rumah Pasong Bukit Kepong. United Malay National Organisation melihat serangan ini sebagai detik sejarah perjuangan mereka.

Serangan gerila ini telah dipimpin oleh Mat Indra – seorang guru agama, seorang kader dari Parti Komunis Malaya dan aktivis API. Kemunculan Mat Indera pada tahun 2011 telah meledakkan mitos bahawa Parti Komunis hanya dianggotai oleh orang China. Roh Mat Indra juga telah meledakkan mitos bahawa kaum komunis tidak ada agama. Roh Mat Indra yang muncul tahun ini telah juga mensahehkan bahawa United Malay National Organistaion adalah barua setia British. Ini kerana Sarjan Ketua Rumah Pasong Bukit Kepong pada malam serangan itu ialah Ray Dancey. Sila baca namanya sekali lagi. Namanya bukan Mat Rais bin Lebai Dasi tetapi Ray Dancey – seorang Mat Salleh yang sebelum ini kerjanya ialah mengharu birukan rakyat Palestin.

United Malay National Organsation ini bukan sahaja barua yang setia malah telah menjadi barua yang amat bebal. Tidakkah mereka sedar bahawa serangan keatas Rumah Pasong Bukit Kepong ini berlaku pada 23 Februari 1950. Tahun seribu sembilan ratus lima puluh Tanah Melayu masih dibawah British. Bendera yang berkibar di rumah pasong Bukit Kepong ialah bendera Union Jack. Lagu yang dinyanyikan ialah lagu God Save the Quen dan bukan lagu Memula Moon atau Terang Bulan.(TT)

ASAL MUASSAL DOA TOLAK BALA

Nungkup Tangan

Telah menjadi amalan di tempat kawey untuk membaca doa tolak bala` sebagai doa terakhir selepas sholat dengan didahului surah al-Fatihah. Doa yang biasanya digunakan adalah doa yang berwasilahkan surah al-Fatihah dan dalam doa yang masyhur tersebut diserulah Allah dengan seruan "Ya Daafi`al Bala`" - "Wahai Tuhan Yang Menolak / Menghindar / Menghilang Segala Bala` Bencana", sambil tok imam dan para jemaah menterbalikkan tapak tangan mereka dengan menjadikan batin atau perut tapak tangan ke bawah dan belakangnya ke atas, dalam bahasa lain, menelangkupkan tapak tangan sebagai kebalikan menadahnya, atau dalam bahasa kampung ese "nungkup tangan".  Sejak dahulu begitulah yang diamalkan orang kat tempat kawey, hok awam maupun hok alim, semua dok buat lagu tu, tak dak pulak sesiapa yang menyanggahnya apatah lagi menyalahkannya, hinggalah zaman bebaru ni bila ada beberapa asatizah yang terlebih "pandai" mula membid`ahkan perbuatan tersebut.

Sebenarnya, hukum menelangkup tapak tangan telah dijelaskan oleh para ulama kita. Rata-rata ulama mazhab kita asy-Syafi`iyyah menghukumkannya sebagai SUNNAT jika doa yang dipanjatkan itu bertujuan memohon agar segala bala` bencana, musibah, wabak penyakit dan seumpamanya dihindarkan atau diangkat. Perkara ini mereka sandarkan kepada beberapa nas, antaranya kepada hadits istisqa` yang diriwayatkan oleh Imam Muslim rahimahullah daripada `Abd bin Humaid yang meriwayatkan daripada al-Hasan bin Musa daripada Hammad bin Salamah daripada Tsabit daripada Sayyidina Anas bin Malik RA yang menyatakan bahawa Junjungan Nabi SAW ketika beristisqa (yakni memohon agar hujan diturunkan supaya hilang kemarau yang melanda) baginda mengisyaratkan yakni menjadikan belakang kedua tapak tangan baginda yang mulia ke langit.

Imam an-Nawawi rahimahullah dalam Syarah Muslim ketika mensyarahkan hadits tersebut pada kitab shalah al-istisqa`  menyatakan, antara lain:-

" Telah berpendapat sekumpulan daripada sahabat - sahabat kami (yakni para ulama Syafi`iyyah) dan selain mereka (yakni ulama daripada mazhab lain) bahawa adalah SUNNAT bagi seseorang, dalam setiap doa yang memohon diangkat bala` bencana seperti kemarau dan seumpamanya, untuk mengangkat kedua tangannya dan menjadikan belakang kedua tapak tangannya ke langit; Jika berdoa untuk memohon sesuatu hajat dan menghasilkannya, dijadikan perut kedua tapak tangannya ke langit (yakni kedua tapak tangan ditadah ke langit). Hadits ini menjadi hujah bagi perkara ini."

Pernyataan Imam an-Nawawi ini telah diikut dan dinukil tanpa sebarang bantahan oleh para ulama lain, antaranya oleh Amirul Mu'minin fil hadits, Imam Ibnu Hajar al-`Asqalani rahimahullah, dalam karya beliau yang masyhur, "Fathul Bari syarh Shahih al-Bukhari", juzuk ke-2, halaman 657.

Lain-lain muhadditsin, termasuklah yang jadi sanjungan dan rujukan kaum muda(h)" seperti Syaukani dan Shan`aani rahimahumullah turut memberikan komentar yang serupa apabila mensyarahkan hadits tersebut. Imam Shan`aani @ Muhammad bin Ismail ash-Shan`aani, dalam karyanya "Subulus Salam", jilid 2, halaman 171 menyatakan:- 
" Daripada Anas RA bahawasanya Junjungan Nabi SAW pernah beristisqa dengan baginda mengisyaratkan yakni menjadikan belakang kedua tapak tangan baginda ke langit", hadits riwayat Imam Muslim. Hadits ini menjadi dalil bahawa ketika seseorang menghendaki dengan doanya untuk mengangkat bala`(yakni menolak bala`), maka hendaklah dia mengangkat kedua tangannya dan menjadikan belakang kedua tapak tangannya ke langit. Dan jika dia berdoa memohon sesuatu dan menghasilkannya, dijadikan kedua perut tapak tangannya ke langit. Dan telah warid perkara ini dengan jelas dalam hadits Khallad bin as-Saaib daripada ayahandanya yang bahawasanya Junjungan Nabi SAW apabila berdoa memohon sesuatu menjadikan perut kedua tapak tangan baginda menadah ke langit dan apabila memohon perlindungan baginda menjadikan belakang keduanya ke langit. Jika pun warid hadits Sayyidina Ibnu `Abbas RA yang dhaif menyatakan: "Mohonlah kepada Allah dengan segala perut tapak tangan kamu dan jangan memohon kepadaNya dengan belakangnya", ia boleh dihimpunkan pemahamannya dengan riwayat di atas kerana hadits Sayyidina Ibnu `Abbas RA ini merujuk kepada doa yang memohon terhasilnya sesuatu permintaan dan bukannya untuk menolak bala. Dan telah mentafsir (sebahagian ulama) akan firman Allah ta`ala: "....dan sentiasalah berdoa kepada Kami dengan penuh harapan (raghaban) serta gerun takut (rahaban) ....." [surah al-Anbiya`: 90], bahawa ar-raghab adalah dengan perut-perut (tapak tangan), yakni berdoa dengan menadah tapak-tapak tangan ke langit dan ar-rahab adalah (berdoa) dengan belakang - belakang (tapak tangan), yakni menelangkupkan tapak-tapak tangan.
Habib `Alawi bin `Abbas al-Maliki rahimahullah dan Syaikh Hasan bin Sulaiman an-Nuri rahimahullah dalam karya bersama mereka "Ibaanatul Ahkaam", juzuk ke 2, halaman 132 - 133 turut menyatakan sebagai berikut:-
" Sunnat bagi seseorang dalam setiap doa yang memohon diangkat bala` @ doa tolak bala` seperti kemarau dan seumpamanya untuk mengangkat kedua tangannya dan menjadikan kedua tapak tangannya ke langit sebagai tanda atau isyarat semoga segala kepayahan dan ketandusan berubah menjadi kelapangan dan kemakmuran. Manakala dalam setiap doa bagi menghasilkan kebaikan (yakni permohonan kebajikan dan keselamatan umpamanya) dijadikan perut kedua tapak tangannya ke langit sebagaimana dinyatakan dalam hadis yang Junjungan Nabi SAW bersabda: "Jika kamu memohon sesuatu kepada Allah, maka pohonlah kepadaNya dengan menadah perut - perut tapak tangan kamu, dan janganlah kamu meminta kepadaNya dengan belakang-belakangnya."
Maka ketahuilah olehmu, wahai sesiapa yang mencari faham, bahawasanya masalah menelangkupkan tapak tangan ketika doa tolak bala` adalah SUNNAT hukumnya menurut majoriti ulama. Namun, kita tidaklah menafikan bahawa ada segelintir ulama antaranya Syaikh Ibnu Taimiyyah al-Harrani dan pendokong - pendokongnya mempunyai pendapat yang lain kerana mereka mentafsirkan hadits istisqa` Sayyidina Anas RA tersebut hanya sebagai menyatakan kesungguhan perbuatan Junjungan Nabi SAW dalam mengangkat tangan baginda. Setiap pihak berhak untuk beramal dengan apa yang diyakininya tanpa perlu mencemoh amalan pihak lain. Maka hendaklah pihak yang enggan menelangkupkan tangannya ketika doa tolak bala`, tidak atau berhenti menuduh saudaranya yang melakukan amalan tersebut ketika doa tolak bala` sebagai berbuat bid`ah dan sebagainya. Sesungguhnya pihak yang melakukannya juga mempunyai hujah dan sandaran mereka. Berlapang dadalah dan jagalah hati dan lidah kalian dari menyakiti sesama kaum muslimin.

ASAL MUASSAL TASMI'

Kisah Tasmi'

Rasanya kita semua sudah sedia maklum akan kisah Sayyidina `Umar RA dengan asal muasal pensyariatan azan bagi sholat fardhu yang lima. Kali ini dinukilkan pula kisah hubungan pensyariatan ucapan tasmi` dengan seorang lagi tokoh sahabat yang paling utama, iaitu Sayyidina Abu Bakar RA. Kisah ini dinukilkan dari karya ulama besar Syaikh `Abdullah asy-Syarqawi rahimahullah, ulama bermazhab Syafie yang dilahirkan pada tahun 1150H dan wafat sekitar tahun 1226H. Beliau adalah Syaikhul Azhar yang ke-12. Selain kealimannya, beliau juga terkenal dengan keberaniannya sebagai seorang mujahid yang memimpin jihad menentang penjajahan Perancis ke atas bumi Mesir. 
Syaikh asy-Syarqawi rahimahullah dalam "Hasyiah asy-Syarqawi 'ala Tuhfatith Thullaab" pada halaman 205 karya tersebut, Syaikh Syarqawi rahimahullah meriwayatkan sebagai berikut:-
Bahawa hikmah pada pensyariatan ucapan tasmi` ini (yakni ucapan sami`aAllahu li man hamidah) adalah kerana Sayyidina Abu Bakar RA yang tidak pernah sekali pun luput sholat berjemaah berimamkan Junjungan Nabi SAW telah terlewat pada satu hari, ketika waktu sholat Asar, untuk hadir ke masjid. Sayyidina Abu Bakar mengira bahawa dia akan terluput berjemaah dengan Rasulullah SAW. Maka gundahlah hatinya lalu dengan berlari-lari anak beliau bergegas menuju ke masjid. Peristiwa ini berlaku sebelum datang tegahan untuk berlari-lari anak untuk pergi ke masjid. Setiba di masjid, Sayyidina Abu Bakar mendapati bahawa Junjungan Rasulullah SAW sedang bertakbir untuk rukuk. Lalu Sayyidina Abu Bakar mengucapkan hamdalah : "Alhamdulillah", lalu bertakbir dan mengikut Junjungan SAW rukuk. Maka turunlah malaikat Jibril AS kepada Junjungan Nabi SAW yang sedang rukuk seraya berkata: "Wahai Muhammad, Allah telah mendengar orang yang memujiNya, maka ucapkanlah "sami`a Allahu liman hamidah". Lalu Junjungan Nabi SAW ketika bangkit dari rukuk baginda mengucapkan ucapan tasmi` tersebut. Sebelum peristiwa ini, adalah Junjungan Nabi SAW bertakbir sebelum rukuk dan bertakbir juga ketika bangkit dari rukuk. Oleh itu, pertukaran daripada takbir kepada tasmi` ketika bangkit dari rukuk menjadi sunnah sejak peristiwa tersebut berkat perbuatan Sayyidina Abu Bakar RA.
Jika kita telusuri sirah Junjungan Nabi SAW dan para sabahat baginda, nescaya kita dapati banyak lagi cerita di mana amalan atau perbuatan yang dilakukan oleh seseorang sahabat dipandang baik oleh Junjungan Nabi SAW, bahkan ianya menjadi sebab bagi melahirkan satu sunnah. Di antara kisah - kisah tersebut adalah seperti kisah sholat sunnat wudhu yang dilakukan oleh Sayyidina Bilal RA, kisah sholat sunat sebelum dibunuh yang dilakukan oleh Sayyidina Khubaib RA dan kisah kelakuan masbuk yang dilakukan oleh Sayyidina Mu`adz RA. Sesungguhnya Junjungan Nabi SAW adalah makhluk Allah yang paling mulia dan bukanlah akhlak baginda untuk dengan sewenang - wenangnya menyesatkan setiap perbuatan yang baik yang dilakukan oleh seseorang. Dalam kisah - kisah tersebut tak dak pulak riwayat yang Junjungan Nabi SAW bersabda kepada mereka, terjemah dalam loghat Kedah: "Awat hangpa buat lagu tu ? Hangpa nak buat bid`ah kaaa?" Allahumma sholli wa sallim `alaihi wa `ala aalihi wa ashhabih.

MARILAH KITA BERAMAL (6)

Salam Jumaat

Alhamdulillah, kita bertemu lagi dengan penghulunya segala hari. Hari yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh orang - orang yang beriman bagi menambahkan saham akhirat mereka. Pada hari ini ganjaran amalan kebajikan seseorang akan dibalas dengan berganda sebagaimana dinyatakan oleh Sayyidina Abu Hurairah RA yang diriwayatkan oleh Imam ath-Thabarani bahawa Junjungan Nabi SAW bersabda: " Ganjaran bagi segala kebajikan digandakan pada hari Jumaat". Makhluk Allah selain Bani Adam juga tidak ketinggalan menunggu dan bergembira dengan kedatangan hari yang mulia ini. Hujjatul Islam Imam al-Ghazali rahimahullah menyebut bahawa Ka`ab al-Ahbar RA menyatakan bahawa haiwan dan mergastua apabila bertemu antara sesama mereka pada hari Jumaat akan mengucapkan "Salam, Salam hari yang baik."
Hari ini juga adalah hari di mana segala amalan kita di mana amalan kita ditunjukkan kepada Baginda Nabi SAW sebagaimana dinyatakan dalam hadits "tu'radhul a'maal" yang masyhur, yang menyatakan:-


Segala amalan dibentangkan kepada Allah pada tiap-tiap hari Isnin dan Khamis. Dan dibentangkan kepada para Nabi dan para ibubapa pada hari Jumaat, maka mereka bergembira dengan (melihat) segala kebaikan mereka yang hidup tersebut dan bertambah bercahaya wajah-wajah mereka serta bersinar-sinar. Maka bertaqwalah kamu kepada Allah dan janganlah kamu menyakiti orang-orang mati kamu (yakni dengan melakukan dosa dan maksiat yang menyebabkan kesedihan kepada si mati).
Hari ini juga adalah hari ucapan shalawat kita kepada Junjungan Nabi SAW akan dipersembahkan terus kepada baginda, sebagaimana dinyatakan dalam banyak hadits, antaranya yang diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi bahawa Junjungan Nabi SAW bersabda: "Perbanyakkanlah bersholawat ke atasku pada setiap hari Jumaat, kerana shalawat umatku dibentangkan / dipersembahkan kepadaku pada setiap hari Jumaat. Maka sesiapa yang banyak bershalawat ke atasku, jadilah mereka orang yang paling hampir kedudukannya denganku."
Marilah kita rebut peluang keemasan ini dengan sebaik-baiknya. Basahkan lidah dengan ucapan shalawat dan salam ke atas Junjungan Nabi SAW. Moga ungkapan shalawat kecintaan tersebut meresap ke hati sanubari kita dan menumbuhkan pohon - pohon mahabbah yang sejati kepada Baginda Nabi SAW. Ingat senantiasa bahawa sesiapa yang kasihkan sesuatu atau seseorang, pasti dia akan banyak menyebut dan mengingatinya. Ingat juga bahawa seseorang itu akan bersama dengan orang yang dikasihinya.

اللهم صل على النبي الهاشمي
سيدنا محمد و على آله و صحبه
و سلم تسليما

MENGENALI ULAMAK NUSANTARA (1)

Syaikh Suhaimi Ulama Besar Dunia Melayu

Ketika ese tengah mengemas kutub khanah, ese terjumpa sesalinan kertaskerja yang dikarang oleh almarhum Tuan Guru Haji Wan Mohd. Shaghir rahimahullah yang ese perolehi daripada beliau suatu ketika dahulu. Kertas kerja tersebut telah sekian lama ada dalam simpanan ese, namun baru sat tadi sompek den telek. Ianya adalah kertas kerja yang telah dibentangkan oleh almarhum pada 29 Mei 2005 / 20 Rabi`ul Akhir 1426 sempena memperingati 100 tahun kewafatan Syeikh Ahmad al-Fathani rahimahullah. Di bawah tajuk "Sanad Keilmuan Syeikh Ahmad al-Fathani Dengan Ulama` Selangor", beliau menyentuh sedikit mengenai Sayyidisy Syaikh Muhammad as-Suhaimi rahimahullah yang ingin ese kongsikan di sini. Mudah-mudahan ada faedahnya, lebih-lebih lagi setelah nama ulama ini sedikit sebanyak telah tercalar akibat perbuatan tidak bertanggungjawab pihak - pihak tertentu seperti Jemaah al-Arqam yang telah diharamkan. Pada halaman 18 - 21, almarhum Ustaz Wan Mohd Shaghir menulis sebagai berikut:-
SYEIKH MUHAMMAD AS-SUHAIMI
Nama sebenar ialah Syeikh Muhammad bin `Abdullah al-Wanasabaniyi (Wonosobo). Nama yang sangat dikenali ialah Syeikh Muhammad Suhaimi atau Syeikh Suhaimi saja. Nama lengkap ulama keturunan Nabi Muhammad SAW ini tidak perlu saya bicarakan lagi kerana telah lengkap disebut dalam buku "Manakib asy-Syeikh as-Sayyid Muhammad bin Abdullah as-Suhaimi" yang ditulis oleh anak beliau Syeikh Muhammad Fadhlullah Suhaimi. Syeikh Muhammad Suhaimi dilahirkan di Kota Sudagaran, Wonosobo, Jawa Tengah, 1259H / 1843M, wafat di Kampung Teluk Pulai, Klang, Selangor, 21 Rejab 1343H / 15 Januari 1925M. Mendapat pendidikan awal di Pondok Pesantren Termas, Pacitan, Banyumas, Jawa Tengah. Pondok Pesantren Termas memang telah melahirkan ulama yang sangat terkenal, di antara mereka yang sangat menonjol ialah Syeikh Muhammad Mahfuz at-Tarmasi, ulama besar dalam Mazhab Syafi`ie yang telah membahas ilmu hadits yang cukup mendalam. Ayah beliau ini bernama Kiyahi Haji `Abdullah bin `Abdul Mannan at-Tarmasi juga seorang ulama besar. Memperhatikan tahun kelahiran Syeikh Muhammad Suhaimi (1259H / 1843M) dan kewafatan Kiyahi Haji `Abdullah bin `Abdul Mannan Termas (wafat di Makkah, 1314H / 1896M) kedua-dua ulama yang tersebut seangkatan. Dipercayai kedua-dua mereka telah belajar kepada seorang ulama besar, yang dipercayai pengasas Pondok Pesantren Termas. Beliau ialah Kiyahi Haji `Abdul Mannan bin `Abdullah bin Ahmad Termas (wafat Syawal 1282H / 1865M).
Walau pun Syeikh Muhammad Suhaimi yang lahir tahun 1259H / 1843M, yang bererti beliau lebih tua dari Syeikh Ahmad al-Fathani yang lahir tahun 1272H / 1856M, namun kedua-duanya belajar kepada ulama-ulama di Makkah yang masyhur pada zaman itu. Ulama-ulama itu ialah Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan (Mufti Makkah), Saiyid Abu Bakar Bakri Syatha, Syeikh Nawawi al-Bantani, Saiyid `Abdullah az-Zawawi dan lain-lain. Syeikh Ahmad al-Fathani belajar kepada ulama - ulama bangsa Arab tersebut ketika masih dalam usia belasan hingga dua puluhan tahun, sebelum beliau pergi ke Mesir. Beliau ke Mesir sekitar tahun 1292H / 1875M dan pulang ke Makkah sekitar tahun 1300H / 1882M. Oleh sebab Syeikh Muhammad Suhaimi berada di Makkah juga sekitar tahun 1300H / 1882M, maka dapat diambil kesimpulan tentu ada hubungan antara kedua-dua ulama itu. Pada tahun 1300H / 1882M itu pula Syeikh Ahmad al-Fathani telah aktif mengajar di Masjid al-Haram dan pelbagai aktiviti lainnya.
Mengenai Syeikh Muhammad Suhaimi saya masukkan ke dalam kertas kerja ini hanyalah sebagai pengenalan ringkas saja kerana beliau juga telah berjasa dalam penyebaran Islam di dalam kerajaan Selangor terutama di Klang. Sebenarnya peranan beliau jauh lebih luas daripada itu, kerana namanya juga termasyhur di Singapura, Jawa dan Bangkok dalam lingkungan orang - orang Jawa di sana. Rasanya saya tidak perlu mengungkapkan kisah-kisah "keramat" (karamah) yang telah digambarkan dalam manaqib beliau, tetapi di sini saya lebih mengemukakan yang lebih bercorak fakta yang tidak dapat ditolak. Dengan memperkenalkan beberapa buah karangan beliau yang sangat tinggi nilai keilmuan Islam yang terkandung di dalamnya bererti mengembalikan nama Syeikh Muhammad Suhaimi sebagai seorang ulama besar dunia Melayu yang pernah dinodai namanya oleh pihak-pihak tertentu yang buta sejarah dan tidak bertanggungjawab. Karangan-karangan Syeikh Muhammad Suhaimi semuanya ditulis dalam bahasa Arab, senarainya adalah sebagai berikut:-
  1. الفتوحة  الإلهية في بيان كيفية الطريقة الغزالية , diselesaikan Zohor, hari Rabu, tahun 1312H. Kandungan membicarakan Thariqat al-Ghazaliyah, iaitu thariqat yang dibangsakan kepada Imam al-Ghazali. Pada muqaddimah penulis menyebut bahawa beliau adalah murid Syeikh Nawawi (al-Bantani) pada bahagian akhir yang mengajar thariqat ini ialah Syeikh Muhammad Ismail bin Muhammad Salim. Semua perbicaraan dilengkapi dengan hadits. Cetakan kedua, tanpa nama percetakan, tanpa tarikh, dicetak di Singapura.
  2. المعدن الأسرار جليلة الإعتبار , diselesaikan di Singapura, pada waktu `Ashar, hari Isnin, 20 Rejab tahun 1312H. Kandungan pada muqaddimah penulis menyebut nama lengkapnya, dan dinyatakan negeri asalnya Wonosobo. Keseluruhan kandungan terdiri dari tujuh belas Bab dan satu Khatimah. Bab Yang Pertama Mengenai Fadhilat al-Quran. Bab Yang Kedua Mengenai Orang Yang Meringan-ringankan al-Quran. Bab Yang Ketiga Fadhilat لقد جآءكم (Dua Ayat Akhir Surah at-Taubah). Bab Yang Keempat Fadhilat Doa Nabi Yunus. Bab Yang Kelima Fadhilat Ayat al-Kursi. Bab Yang Keenam Fadhilat Surah al-Ikhlas. Bab Yang Ketujuh Tentang Membenci Shahabat Nabi SAW. Bab Yang Kedelapan Tentang Sayyidina Abu Bakar Shiddiq RA. Bab Yang Kesembilan Tentang Sayyidina `Umar RA. Bab Yang Kesepuluh Tentang Kelebihan Shahabat. Bab Yang Kesebelas Tentang Sayyidina `Utsman RA. Bab Yang Kedua belas Tentang Kelebihan Tiga Khulafa` ar-Rasyidin. Bab Yang Ketigabelas Tentang Sayyidina `Ali RA. Bab Yang Keempatbelas Tentang Sepuluh Shahabat Yang Masuk Syurga. Bab Yang Kelimabelas Tentang Imam Mahdi. Bab Yang Keenambelas Tentang Tanda - Tanda Keluar Imam Mahdi. Bab Yang Ketujuhbelas Tentang Keluar Masih ad-Dajjal. Khatimah Tentang Hikayat Iblis Bertemu Rasulullah SAW. Semua perbicaraan adalah berdasarkan hadits. Cetakan kedua, tanpa nama percetakan, tanpa tarikh, dicetak di Singapura.
  3. رسالة القدسية في معرفة صفات الله بدلائل القرانية , diselesaikan Zohor, hari Ahad, 28 Jumadits Tsani 1317H. Kandungan membicarakan `aqidah. Dicetak di atas batu cetak Haji Muhammad Amin, Singapura, Kampung Melayu, pada bulan Rabi`ul Akhir 1319H.
  4. كتاب الدلالة في تحرير ادلة القبلة و الأهلة , diselesaikan di Singapura, hari Sabtu, 20 Rabi`ul Awwal 1319H. Kandungan membicarakan ilmu falak dan hisab. Dicetak di atas batu cetak Haji Muhammad Amin, Singapura, Kampung Melayu, pada bulan Rabi`ul Akhir 1319H.
Inilah sekelumit yang telah ditulis oleh almarhum TG Haji Wan Shaghir. Selain karya-karya tersebut, Syaikh Suhaimi juga mempunyai karya mengenai kisah mi'raj Junjungan Nabi SAW berjodol "Nafahatul `Anbariyyah fi Qissati Mi'raji Khairil Bariyyah `alaihi afdhalus shalaah wa azkat tahiyyah" dan sebuah kitab mengenai kelebihan membaca mawlid Junjungan Nabi SAW dengan jodol "an-Nafahatul Miskiyyah fi fadhilati qiraati mawlidi Khairil Bariyyah `alaihi afdhalus shalaah wa azkat tahiyyah". Menurut keterangan ahli keluarga beliau, ada lagi kitab - kitab karangan beliau yang masih dalam bentuk manuskrip belum bercetak. Ternyata bahawa Kiyai Agung Muhammad bin `Abdullah as-Suhaimi adalah seorang ulama besar yang mempunyai jasa dalam penyebaran dakwah dan ilmu Islam di rantau kita...... al-Fatihah.

MARILAH KITA BERAMAL (5)

Faedah Dari Sa`adatud Darain


Doa di atas ini dengan sedikit perbezaan pada shighahnya telah lama diamalkan masyarakat kita, baik orang awam maupun para ulama kita. Amalan ini bukanlah perkara yang dibuat-buat oleh ulama Jawi kita sahaja, menurut keterangan al-`Alim al-`Allaamah al-Qadhi asy-Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani rahimahullah dalam karyanya "Sa`aadatud Daarain" halaman 627 amalan doa di atas adalah antara faedah yang mujarrab untuk mencegah wabak sebagaimana dinukilkan oleh Syaikh Ahmad Syatha al-Makki rahimahullah daripada beberapa ulama yang kepercayaan (tsiqah) antaranya daripada ayahandanya sendiri iaitu Syaikh Sidi Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi rahimahullah, pengarang "I`aanatuth Thalibin" yang masyhur, dan daripada Mufti Syafi`i Makkah ketika itu, al-Habib Husain al-Habsyi rahimahullah.
Ikhwah dan sekalian ahli negeri-negeri rantau Nusantara ini seharusnya mengetahui dan bersyukur bahawa amalan - amalan yang dahulunya dominan diamalkan di Hejaz dan tanah-tanah suci telah diwarisi oleh kita di rantau ini, walaupun amalan-amalan tersebut telah dipinggirkan di tempat - tempat tersebut akibat penjajahan puak Wahhabi dari padang pasir Nejd. Antara amalan yang masih menjadi amalan umat kita di rantau ini adalah wirid-wirid selepas sholat berdasarkan kepada amalan Junjungan Nabi SAW sebagaimana diamalkan di kota suci Madinah yang terkenal sebagai "al-Awrad al-Madaniyyah al-Qusyasyiah". Maka hendaklah kita menjaga warisan ini dengan sungguh-sungguh, terlebih lagi waktu kita ini telah ada talibarut puak Wahhabi ini yang cuba membid`ahkan dan menyesatkan amalan - amalan ini. Sempena hari yang mulia ini, marilah kita bertekad untuk menjaga dan mengamalkan amalan-amalan ini dan marilah kita sama-sama membakulsampahkan pendapat dan pandangan puak Wahabi @ Kaum Muda(h) @ Salafi yang salah pi.

MARILAH KITA BERAMAL (4)

Jom Puasa 6

Apabila tiba lebaran, antara nikmat yang dianugerahkan kepada kita di Malaysia, meja-meja makan kita penuh dengan hidangan yang berbagai jenis rupa. Maka nafsu makan yang selama sebulan cuba dikekang dengan berpuasa pun kembali bergelora. Namun jika kita kembali berpuasa, ianya sedikit sebanyak akan dapat melemahkan gelojak nafsu makan tersebut. Oleh itu, Junjungan Nabi SAW menganjurkan sebagai tuntutan sunnat untuk kita kembali berpuasa dalam bulan Syawwal selama 6 hari dengan ganjaran yang sungguh lumayan. Betapa tidak, dalam suasana nafsu makan yang sedang bergelojak, kita kekang dan kawal dengan berpuasa. Dengan melaksanakan puasa sunnat enam hari ini kita dijanjikan dengan ganjaran pahala seumpama berpuasa sepanjang tahun. Sungguh luar biasa dan agung ganjaran yang dijanjikan ini. Maka kenapa ye, masih ada yang segan-segan, malu-malu, malas-malas, untuk mengambil kelebihan ini. 
Sesungguhnya ibadah puasa sunnat 6 hari di bulan Syawwal ini adalah antara kemurahan Allah SWT ke atas umat ini. Amalan ini adalah salah satu cara yang ditunjukkan oleh Junjungan Nabi Muhammad SAW bagi umat baginda yang dhoif ini untuk meraih ganjaran puasa sepanjang tahun. Tak mampu rasanya kalau kita nak berpuasa sepanjang tahun, minus hari-hari yang diharamkan berpuasa. Puasa yang hok sebulan tu pun, ada yang kantoi, tok sah nak cakap puasa setahun. Oleh itu, janganlah kita yang dhoif ini menyombong diri dan bersikap bongkak menolak hadiah sebesar ini. Puasa 6 ini afdhalnya dilakukan berturut-turut selama 6 hari dalam bulan Syawwal menurut mazhab Syafi`i dan Hanbali, manakala menurut mazhab Hanafi dan Maliki yang afdhal adalah ianya dibuat secara berpisah-pisah dan tidak berturut-turut. Ini adalah segi afdhaliyyahnya sahaja, samada dibuat berturut-turut atau berpisah-pisah tetap dihukumkan sunnat dan diberi ganjaran sebagaimana dijanjikan dengan syarat kabul diterima Allah SWT. Marilah kita melaksanakan amalan sunnat ini, mudah-mudahan dapat menambah bekalan kita untuk kehidupan akhirat yang lebih bahagia.