
Malaysia
telah berjaya menjadi juara dalam carta obesiti negara-negara di Asia
Tenggara dan berada pada kedudukan keenam Asia! Dalam keadaan Malaysia
perlu menghadapi realiti yang menyakitkan ini, kami di Persatuan
Pengguna Pulau Pinang menyambut dengan sokongan sepenuh hati sebarang
baik kerajaan untuk mengatasi masalah ini.
Melalui Ikrar
Pengiklanan Bertanggungjawab yang telah dimeterai dengan kerjasama
Kementerian Kesihatan Malaysia, Persatuan Pengiklan Malaysia (MAA) dan
Persekutuan Pengeluar Malaysia (FMM) Bahagian Pengeluaran Makanan,
terdapat sepuluh syarikat yang mengeluarkan makanan dan minuman telah
bersetuju untuk tidak mengiklankan produk mereka melalui media
elektronik dan media cetak; terutamanya yang mensasarkan kanak-kanak
berusia 12 tahun dan ke bawah. Syarikat- syarikat tersebut ialah Coca
Cola, F&N Beverages Marketing Sdn Bhd, F&N Dairies ( Malaysia)
Sdn Bhd, Guan Chong Cocoa Manufacturer Sdn Bhd, Mars Food Malaysia Sdn
Bhd, McDonald’s Malaysia, Mondelez Sales Sdn Bhd, Nestle Products Sdn
Bhd, PepsiCo (Malaysia) Sdn Bhd dan Unilever(Malaysia) Holdings Sdn
Bhd.
Tindakan ini kelihatan seperti satu usaha yang murni apabila
badan kerajaan bekerjasama dengan syarikat-syarikat ini untuk
melindungi kanak-kanak daripada pengiklanan yang tidak bertanggungjawab.
Berdasarkan ikrar yang ditandatangani, syarikat-syarikat yang terlibat
tidak akan mengiklankan produk mereka yang tidak memenuhi garis panduan
nutrisi seimbang antarabangsa dan piawaian keselamatan.
Mereka
juga komited untuk tidak terlibat dalam sebarang promosi di
sekolah-sekolah, kecuali atas jemputan sekolah dengan tujuan pendidikan.
Tujuan pendidikan yang bagaimana? Pendidikan kesihatan di
sekolah-sekolah tidak patut dicemari dengan sebarang unsur-unsur
perniagaan dan memberi kepentingan kepada syarikat-syarikat terbabit.
Jika pendidikan untuk memilihan makanan berkhasiat, pasti ada organisasi
yang lebih berkredibiliti untuk menjalankan tugas ini, iaitu bahagian
pendidikan dalam Kementerian Kesihatan sendiri.
Kami mengharapkan
lebih daripada sekadar ikrar, iaitu penggubalan polisi dan
undang-undang tegas yang melindungi kanak-kanak daripada pengiklanan
yang menjadikan kanak-kanak sebagai sasaran. Kami mendapati usaha ini
ada sedikit kelompongan – tiada maklumat berkenaan dengan mekanisme
pelaksanaan dan pihak yang bakal melakukan pemantauan. Tiada salahnya
juga, menyekat terus publisiti melalui media, sepertimana yang telak
dilaksanakan di Norway, Sweden, UK, Belgium, Greece dan Denmark.
Pelaksanaan tegas, sepenuh hati dan menyeluruhSweden
dan Norway telah menyekat penyiaran iklan mensasarkan kanak-kanak
dibawah umur 12 tahun kerana mereka tidak dapat memahami mesej-mesej
pengiklanan dan berkemungkinan menerima mesej pengiklanan sebagai tepat,
benar dan tidak bias.
Malaysia juga telah mengambil tindakan
yang hampir sama pada tahun 2011 dengan menyekat iklan makanan segera
dan yang tidak menyihatkan, pada waktu-waktu yang menjadi pilihan
kanak-kanak untuk menonton rancangan televisyen.Syarikat makanan segera
juga tidak boleh memberi tajaan untuk rancangan kanak-kanak. Di sebalik
usaha ini, satu persoalan yang harus difikirkan semula ialah – adakah
kanak-kanak tidak menonton iklan-iklan ini di waktu lain siaran
televisyen?
Usaha untuk menyekat pengiklanan di televisyen ini
baik,tetapi kurang berkesan. Kanak-kanak dibawah umur 12 tahun patut
dlindungi daripada menjadi mangsa pengiklan yang tidak
bertanggungjawab.Kita patut mencontohi Sweden dan Norway yang menyekat
terus semua usaha pengiklanan yang mensasarkan kanak-kanak. Sekatan
tersebut termasuklah melalui usaha pengiklanan di surat khabar, radio,
majalah, papan iklan dan internet.
Kerajaan juga perlu melarang
penggunakan khidmat selebriti, ahli sukan dan karakter kartun untuk
mempromosikan produk-produk yang tidak memanfaatkan kesihatan.
Pelaksanaan di peringkat mikroSejak
tahun 1980-an, CAP konsisten dengan pendirian – tiada mesin layan diri
(vending machine) yang mempromosikan minuman yang tinggi kandungan
gula dan berkarbonat patut disediakan di sekolah-sekolah. Kami juga
sedar bahawa kawasan sekolah menjadi pusat lambakan makanan rapu,
makanan segera, minuman yang mengandungi pewarna tiruan, pemanis tiruan,
dan bahan pengawet yang membahayakan. Adakah Kementerian Kesihatan ada
membuat pemantauan di sekolah-sekolah? Seperti mana kempen susu kotak
yang dipromosikan kerajaan di sekolah-sekolah, kami berharap kerajaan
juga peka dengan usaha untuk menggalakkan sekolah menyediakan
buah-buahan segar (terutamanya buah-buahan tempatan), hidangan
berasaskan sayur-sayuran, jus buah-buahan asli dan pastikan para pelajar
peka dalam pemilihan makanan – kami maksudkan “MAKANAN”.
Ibu
bapa turut bertanggungjawab untuk menyelamatkan anak-anak daripada
terperangkap dalam budaya makan kerana iklan. Kami faham, ada masanya
ibu bapa menuruti kehendak anak-anak sebagai tukar ganti dengan masa
terhad yang mereka dapat luangkan dengan anak-anak. Namun, ibu bapa juga
harus sedar yang anak-anak mereka tidak memahami kaedah pemujukan di
dalam iklan. Selalunya, produk yang mensasarkan kanak-kanak ialah
gula-gula, bijirin yang tinggi kandungan gula, minuman berkarbonat dan
makanan segera. Iklan-iklan ini mampu mempengaruhi tabiat makan yang
tidak sihat - sepanjang hayat.
Jika ada iklan yang mempromosikan
makanan segera atau gula-gula, terangkanlah tujuan pengiklanan dalam
bahasa yang paling mudah. Ajar anak-anak untuk mencintai masakan
daripada rumah. Masak, budayakan membawa bekalan makanan daripada rumah
ke sekolah, dan biar anak-anak gembira berkongsi bekalan makanan dengan
kawan-kawan mereka.
Mudah dan susahSaranan-saranan
ini saling berkait. Pilihan untuk memasak atau membeli makanan segera
boleh menceritakan pelbagai realiti; ekonomi, politik dan sosial.
Keputusan untuk terus menayangkan dan menyokong publisiti makanan rapu
dan makanan segera atau mempromosikan makanan seimbang, berkhasiat dan
selamat juga boleh menceritakan pelbagai perkara – negara pentingkan
kesihatan rakyat atau keuntungan syarikat-syarikat perusahaan besar.
Penulis ialah Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).