Sunday, February 13, 2011

Warga 1Malaysia?

Jalan mudah nak tampung hidup susah


Inilah realitinya yang berlaku di Malaysia hari ini. Kos sara hidup yang semakin hari semakin tinggi, terutama di kota-kota besar, benar-benar menghimpit kehidupan rakyat.

Namun, kerajaan 1Malaysia buat-buat tak tahu, malah tidak peduli untuk ambil tahu. Sikap mereka... pandai-pandai komerlah nak hidup. Najib, siap sarankan rakyat supaya ubah cara hidup. Ya... cara hidup kita mesti kita ubah. Mau tak mau... kita kena ubah. Kalau tak ubah.... kita yang susah!!

Keadaan bertambah teruk, terutama bagi para pelajar di Pusat-pusat Pengajian Tinggi, di ibu-ibu kota. Kesian mereka.... Untuk tidak menghampakan harapan orang tua di kampung yang ingin melihat mereka menggenggam segulung ijazah, maka mereka terpaksa akur dengan saranan Piem 1Malaysia. Suka atau tak suka.... demi survival hidup di ibu kota, mereka terpaksa ubah cara hidup mereka berdasarkan kemampuan yang mereka ada.

Jadi.... salah satu eset atau kemampuan yang mereka ada untuk dapatkan pulangan wang yang lumayan ialah tubuh badan mereka. Badan yang seksi... montok.... bergetah serta masih tegang, di sana sini... dijadikan umpan untuk mendapatkan mangsa yang boleh memberikan mereka wang untuk terus survive. Kekadang bukan mereka tak tahu dosa pahala atau halal haram, tetapi... kerana tipisnya iman di dada serta terpaksa.... maka mereka lakukan juga.

Itu saja cara mudah, terutama bagi pelajar wanita. Lantas... terjebaklah mereka dalam gejala berunsur seks. Body aku... aku punya pasallah. Janji aku dapat wang untuk menyara kehidupan aku di kota, yang serba serbi perlukan duit. Susah aku siapa tahu?? Derita aku siapa peduli??

Nak harapkan duit PTPTN?? Dalam keadaan kos sara hidup yang tinggi melambung, mana nak mencukupi. Ciput jer.... tak cukup!!

Sebab itu..... dasar serta tindak-tanduk kerajaan dalam mengurus ekonomi negara telah memberi kesan negatif kepada kehidupan rakyat. Inilah cara para pelajar kita mengubah cara hidup mereka iaitu dengan menjadi pelacur, social escort, GRO dan mengoda lelaki yang berduit untuk dijadikan perempuan simpanan. Tak kira ler yang masih bujang ke, duda ke, hatta... laki orang sekali pun. Janji duit masyuk....

Walau pun, ada faktor-faktor lain yang mempengaruhi berleluasanya gejala ini, namun.... kerajaan tidak dapat lari daripada bertanggung jawab dan dipersalahkan. Ini kerana, sikap kerajaan yang tidak prihatin terhadap penderitaan dan kesempitan hidup rakyat.

Tindakan kerajaan menarik balik sabsidi kepada rakyat serta menaikkan harga minyak ikut sesuka hati tanpa memikirkan kesan bebannya ke atas rakyat adalah satu tindakan yang membelakangkan kebajikan rakyat bukannya mendahulukan rakyat. Apa yang jelas... rakyat dahulu yang dibebankan dan terbeban.

Nak hidup dalam negara 1Malaysia yang diperintah oleh bapak-bapak jerung, yang gila kuasa, gila kaut kekayaan, pentingkan diri, yang tidak berhati perut dan yang busuk perut, memang syusyah. Syusyah..... syusyah sekali.

Jangan syusyah....syusyah.....!! Jom kita berubah. Ubah sikap. Ubah minda dan ubah pendidrian kita. Kita ubah kerajaan. Ha... ha... ha... Selamatkan diri kita, daripada jerung-jerung durjana itu.
 
A Mum Of Three Mohd