Monday, January 3, 2011

Tazkirah Mengenai Kematian: Bab 8

#SESEORANG TIDAK AKAN MENINGGAL DUNIA KECUALI DIRINYA BERPRASANGKA BAIK DAN MERASA TAKUT KEPADA ALLAH SWT.(Takut dan Harap Kepada Allah SWT).

Imam Muslim meriwayatkan daripada Jabir ra,bahawasanya ia berkata: Saya pernah mendengarnya dari Rasulullah SAW mengatakan:

Seseorang tidak akan meninggal kecuali ia berprasangka baik kepada Allah SWT.

Imam Bukhari juga pernah mengeluarkan hadis ini,tetapi pada riwayat yang berasal dari Ibnu Abu Dunya,beliau menambahkan: Kerana sesungguhnya ada kaum yang berprasangka buruk kepada mereka maka Allah SWT berfirman kepada mereka:

Dan yang demikian itu adalah prasangkamu yang telah kamu sangka terhadap Tuhanmu,prasangka itu telah membinasakan kamu,maka jadilah kamu termasuk orang-orang yang merugi. (QS Fushshilat:23).

Ibnu Majah pernah meriwayatkan:
Bahawasanya Rasulullah SAW menjenguk seorang pemuda dalam keadaan sakarat. Maka Rasulullah SAW pun bertanya kepadanya:"Bagaimana keadaan dirimu (bagaimana kamu mendapati dirimu)?" Pemuda itu pun menjawab: "Wahai Rasulullah SAW,aku mengharapkan Allah SWT dan takut akan dosa-dosaku." Lalu Rasulullah pun berkata: "Tidak akan berkumpul dua hal seperti itu dalam hati seorang mukmin pada saat seperti itu dalam hati seorang mukmin pada saat seperti ini,kecuali Allah SWT akan memberikan apa yang ia harapkan,dan Allah SWT memberinya rasa aman dari apa yang ia takutkan."

Sedangkan al-Hakim dan at-Tirmizi pernah meriwayatkan:

Bahawasanya Rasulullah SAW pernah bersabda: "Tuhan kamu,Allah 'Azza wa Jalla pernah berfirman: "Sesungguhnya Aku tidak akan mengumpulkan dua rasa takut pada hambaKu,dan juga tidak mengumpulkan dua rasa aman pada diri mereka. Maka barangsiapa yang takut kepadaKu di dunia, Aku akan memberinya rasa aman di akhirat,dan barangsiapa yang merasa aman dari Ku di dunia maka Aku akan memberikannya rasa takut kepadaKu di akhirat."

Para ulama' berpendapat bahawa bentuk dari prasangka baik kepada Allah SWT adalah bahawa seseorang meyakini bahawa Allah SWT akan mengampuni dosa-dosanya,mengasihaninya,dan meyakini bahawa hal semacam itu adalah perkara mudah bagi Allah SWT. Tetapi mereka menganjurkan husnu zhon (prasangka baik) ini ketika tanda-tanda kematian telah terlihat,meskipun tentu sahaja berprasangka baik kepada Allah SWT adalah wajib bagi setiap waktu.

Dalam sebuah sabda Nabi SAW dinyatakan:

Janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan berprasangka baik kepada Allah 'Aza wa Jalla."

*****