Saturday, February 12, 2011

Di Mana Mubarak akan Menetap Setelah digulingkan?

Di Mana Mubarak akan Menetap Setelah Digulingkan?Hosni Mubarak dan keluarga REPUBLIKA.CO.ID, Kaherah - Seberapa lama Hosni Mubarak akan berdiam di Sharm el-Sheikh selepas terguling dari kerusi Presiden Mesir? Stephen Kinzer, wartawan pemenang koresponden terbaik dan penulis buku Kembalikan: Iran, Turkey and America's Future menduga, Mubarak akan hidup di pengasingan. Negara mana yang dipilih?

Mungkin antara Arab Saudi, Inggeris, atau bahkan Israel," katanya.

Saat rakyat Mesir di tahrir Square merayakan kemunduran dirinya, Mubarak sudah berada di resort peribadinya di tepi pantai Sharm el-Sheikh, di hujung selatan semenanjung Sinai. Ini adalah kota resor paling indah, menawarkan kasino megah dan disko, scuba diving, serta koktel lazat di Four Seasons dan Ritz-Carlton. Hard Rock Cafe juga tak pernah sepi pengunjung di sana.

Hidup selamanya di samping Laut Merah, tidak mungkin menjadi pilihan bagi Mubarak, kata Kinzer. Belum lagi bila angin politik berubah, dia boleh dikejar-kejar untuk alasan rasuah selama 30 tahun memerintah.

Mungkin pilihan lain akan lebih bijaksana. "Seperti Shah Iran yang digulingkan, yang setelah jatuh pada tahun 1979 menjadi miliarder mobile, mendarat pertama di Mesir, di mana Presiden Anwar Sadat hangat menyambutnya, maka Mubarak mungkin akan ke Maghribi, Mexico, Bahamas, dan Amerika Syarikat, sebelum kembali ke Mesir, di mana ia meninggal, "ujarnya.

Mubarak, katanya, perlu mencari tempat yang akan membolehkan dia untuk hidup dengan baik tanpa bimbang tentang kemungkinan gangguan seperti tuntutan undang-undang, tuntutan ekstradisi, serangan mafia, atau pembunuh.

Dalam waktu dekat, ia meramal, Mubarak bakal terbang ke Inggeris atau Arab Saudi. Keluarga al-Saud, penguasa Arab Saudi, mempunyai rekod yang menawarkan perlindungan bagi buronan dari berbagai negara. Diktator Uganda Idi Amin pindah ke sana selepas digulingkan pada tahun 1979 dan tinggal sampai kematiannya 24 tahun kemudian. Tamu yang lain termasuk  Perdana Menteri Pakistan yang korup Nawaz Sharif, dan perdana menteri pro-Nazi di Iraq, Rashid Aali Al-Jilani, yang melarikan diri ke Berlin selepas dipaksa turun dari kuasa pada tahun 1941.

Pilihan Saudi menawarkan beberapa keunggulan, kata Kinzer. Mubarak akan hidup di antara putera Saudi, dan selamat dari surat perintah penangkapan antarabangsa.

Inggeris, walaupun merupakan kampung halaman isterinya, dan dia memiliki istana di sana, mungkin tak bakal menjadi sarangnya. "Terlalu gampang ditebak kalau dia pindah ke sana," katanya.

Salah satu pilihan adalah Montenegro kecil, di mana Gamal Mubarak mempunyai kepentingan perniagaan, termasuk saham besar di telekomunikasi dan syarikat pelancongan. Salah satu syarikat sedang membina sebuah kompleks mewah di Semenanjung Lustica cantik, yang menonjol keluar ke laut Adriatik.
Red: Siwi Tri Puji B
Sumber: AP