Saturday, February 12, 2011

Bingkisan Buat Pejuang Ummat Manusia!

SunnatulLah  tidak pernah berbohong. Manusialah yang membohongi sejarah dan sunahNya. Sifat dan kejadian asli manusia adalah bebas dan merdeka, walaupun badannya dipenjara dan diugut!
Apa yang berlaku di Mesir sejak 18 hari yang lalu telah terbukti bahawa manusia sejak dari asal kejadian mahukan kebebasan. Ini revolusi baru abad ke 21. Ia bukan soal bangsa, ugama, etnik/ kaum, sempadan geografi. Ia berhubung soal maruah “manusia”. Ia tidak suka ditekan dan ditindas. Tidak juga terpaksa atau dipaksakan. Manusia diberi pilihan yang bebas dan seluas-luasnya.
Inilah “ugama Allah” sejak dari Nabi Adam A.S. Nabi dan Rasul diberi tugas menyampaikan apa yang Allah suruh dan apa yang Allah larang. Tapi keputusan masih di tangan manusia sendiri samaada mahu menerima atau menolak saranan yang disampaikan oleh para Nabi da RasulNya.
Keyakinan manusia terhadap sesuatu dengan hati yang tulus tanpa dipaksa itulah yang boleh meninggikan derjatnya bahkan boleh menggoncang dunia.
Islam, itulah ugama Allah yang mengajarkan kita ummatnya melalui junjungan Nabi Muhammad SAW, yang bermula di Kota Mekah dengan hanya beberapa orang yang “merdeka” jiwaraga. Miskin hidupnya, rendah tarafnya…itulah penganut awal Islam. Dengan tuntunan Allah melalui Al Quran dan panduan Nabi Muhammad SAW, mereka ini mempunyai jiwa besar bahkan akhirnya dapat mengalahkan empayar besar seperti Rom dan Farsi. Walaupun kekurangan dari sebab musabab material tetapi mempunyai jiwa yang kuat dan utuh penuh rasa kepercayaan dan berserah diri hanya kepada Allah. Susuk manusia bernama Muhammad SAW menjadi panduan, idola buat ummatnya.
Apakah Allah SWT memaksakan seluruh manusia menganut ugamaNya? Sekali-kali TIDAK! Sebagai Yang Maha Pencipta Ia berhak berbuat apa saja, apalagi untuk mengIslamkan seluruh ummat manusia!!!! Allah Maha Besar…Dialah Yang Maha Mengetahui…..
Sebab itu Nabi hanya ditugaskan untuk menyampaikan pesanan dari Allah, manusia diberikan pilihan menggunakan akalnya yang waras (sebab itu manusia yang belum baligh dan hilang akal tidak dihisab). Dengan hidayah Allah SWT kita akan mendapat kebaikan.
Jika Allah SWT sendiri tidak memaksakan sesuatu ke atas hambaNya, apalagi kita yang bernama manusia hendak memaksakan sesuatu ideologi ke atas manusia lainnya? Berapa ramai ummat manusia dibunuh, terpenjara kerana hanya untuk memaksakan suatu pegangan atau pendapat supaya mengikut sebagaimana pegangan mereka. Percayalah mereka tidak akan berjaya, kecuali melalui tuntunan Allah SWT dan para Nabi-nabiNya.
Justeru, apa yang berlaku di Mesir, Tunisia dan lainnya adalah akibat dari kekangan dan hilangnya kebebasan “jiwa manusia” untuk memilih pemimpin atau sebagainya mengikut isi hati mereka sendiri tanpa dipengaruhi oleh unsur paksa dan ugutan. Jika berlaku unsur demikian lambat laun terjadilah apa yang akan terjadi di Tunisia dan Mesir!!
Hanya Allah Jua Yang Maha Mengetahui Segala Sesuatu.(ASMY).