Tuesday, February 1, 2011

Keluarga Mubarak Sudah Angkat Kaki

Hosni Mubarak panik. Keluarganya dilaporkan telah melarikan diri dari Mesir dan mencari tempat perlindungan di London. Di ibukota Brtitain itu keluarga Mubarak memang memiliki rumah mewah bernilai £ 8.5 juta (* Amboi... hebatnya!)
Gamal, 47, anakputra Mubarak yang dicanangkan bakal jadi presiden Mesir penerus Mubarak, dilaporkan memimpin pelarian ini. Ia dan keluarganya terbang ke Britain dengan jet peribadi membawa sembilan puluh tujuh beg besar.
Gamal juga memang memiliki rumah berlantai enam di Georgia, London Barat.
Namun menurut khabar, sang presiden yang berumur 82 tahun, dan isterinya Suzanne, 69, juga berencana untuk berangkat ke Ritzy.
Sumber di Heathrow bahkan mengatakan telah melihat wanita pertama negara Mesir itu di lapangan terbang.
Mubarak dikatakan telah mengumpulkan kekayaan lebih £ 25 billion untuk keluarganya sejak tahun 1981.
Suzanne, Gamal dan Alaa (putra Mubarak yang lain berusia 49 tahun), telah menjadi simbol korupsi di Mesir.
Suzanne yang merupakan keturunan separuh Wales itu bahkan dijuluki Marie Antoinette, seorang ratu simbol kemewahan dari Perancis yang kehilangan kepalanya dalam Revolusi Perancis.
Suzanne memegang pasport Britain kerana ibunya, Lily Mei Palmer adalah seorang Inggeris, sedangkan ayahnya adalah seorang penambang batu bara di Pontypridd.
Lily bekerja sebagai perawat ketika bertemu dan menikah dengan mahasiswa kedoktoran Mesir Saleh Thabet di London Utara pada tahun 1934.
Mereka kemudian pindah kembali ke negaranya di mana Suzanne lahir pada tahun 1941.
Dia menjelaskan akar Inggrisnya: "Saya selesa di kedua budaya, dalam dua bahasa, di kedua dunia itu." (sa/sun)