Tuesday, February 1, 2011

MESIR Tutup Perbatasan Gaza

Pihak berkuasa Mesir telah menutup persimpangan dengan Jalur Gaza tanpa batas waktu dan menyebarkan tenteranya di Sinai utara, kata seorang koresponden Ma'an Ahad (30/1).
Pihak keamanan Mesir telah menghubungi pejabat di Gaza untuk memeriksa situasi di sepanjang perbatasan Rafah, Hamas dan pihak berkuasa menyatakan bahawa sejumlah besar petugas keamanan telah ditempatkan di persimpangan.
Pihak berkuasa di Gaza juga menegaskan bahawa instruksi ketat yang diberikan kepada para penyeludup, memberitahu mereka semua terowongan akan tetap tertutup untuk memastikan tidak ada warga Palestin di Gaza dapat memasuki Mesir.
Pegawai perbatasan Gaza Ghazi Hamad mengatakan bahawa perbatasan Rafah ditutup hari Minggu di kedua arah.
"Para pegawai Mesir telah memberitahu departemen penyeberangan di Gaza," kata Hamad menyoroti bahawa penyeberangan itu akan tetap tertutup selama beberapa hari. Dia meminta pihak berkuasa Mesir untuk menjaga persimpangan tetap terbuka kaerana penutupan merugikan warga Gaza, khususnya mereka yang memerlukankan untuk melakukan perjalanan ke Mesir untuk perawatan medik.
Hamad menunjukkan bahawa pada hari Khamis dan Rabu lalu, perbatasan Rafah beroperasi normal pada saat sekitar 500 orang meninggalkan Mesir dan 200 orang tiba di Gaza.
Mesir telah membuka Rafah secara tetap (lima hari seminggu) pada bulan Jun 2010 menyusul serangan Israel pada armada bantuan Gaza. Sebelum itu, persimpangan telah ditutup selama tiga tahun. (fq/mna)
sumber