Thursday, October 20, 2011

Pakatan tubuh jawatankuasa teliti Laporan Ketua Audit Negara


(Oleh: Sidiqin Omar dan Nabihah Hamid)

KUALA LUMPUR 19 Okt : Pakatan Rakyat menubuhkan satu jawatankuasa bagi mengkaji kandungan Laporan Ketua Audit Negara yang lewat hampir dua minggu dari tarikh pembentangan Belanjawan 2012.
Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail berkata, jawatankuasa terdiri dari lima ahli parlimen Pakatan Rakyat itu juga akan mengkaji punca mengapa laporan itu lewat dikeluarkan.
“Buat pertama kali kita tubuhkan jawatankuasa bagi mengkaji segala aspek dalam laporan audit yang sudah hampir dua minggu lewat daripada waktu sepatutnya ia dikeluarkan.
“Jawatankuasa ini bukan sahaja untuk mengkaji isi kandungan semata-mata,  tapi kita nak kemukakan pandangan kita sebagai satu pandangan daripada pembangkang  untuk lihat kenapa berlaku kelewatan yang sangat ketara ini,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Azan menambah, jawatankuasa itu akan turut mengkaji dan membandingkan Laporan Audit Negara dengan laporan lain termasuk laporan Bank Negara Malaysia (BNM) dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
“Kita akan maklumkan penemuan daripada jawatankuasa ini walaupun penemuan itu baik kepada kerajaan atau sebaliknya, kita akan maklumkan,” katanya yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP).
Sementara itu, Ahli parlimen Pakatan Rakyat yang lain turut menuntut penjelasan sama ada ketua audit negara ditekan untuk menyunting laporan tahunannya.
Menyelar kelewatan penyerahan laporan itu, ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua bertanya sama ada kerajaan takut akan hasil laporan berkenaan.
Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub (Kubang Kerian) juga mempersoalkan kelewatan itu dan mahukan penjelasan Timbalan Speaker Ronald Kiandee.
Salahuddin berkata, sejak minggu lalu pihaknya sudah bertanya tentang alasan di sebalik kelewatan itu.
Isnin lalu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan laporan audit yang cuba disorokkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang juga Menteri Kewangan.
Dewan Rakyat membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Belanjawan 2012 selama dua minggu tanpa merujuk kepada Laporan Audit Negara.
Hanya pada 18 Oktober  lalu, satu sumber dari Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) memaklumkan laporan itu akan dibentang pada minggu hadapan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=21928