Wednesday, December 15, 2010

Lagi Pasal Utusan Melayu...Siapakah Yang Menghilangkan Matapelajaran Tulisan dan Bacaan Melayu Jawi Di Sekolah?

 Utusan Melayu
"Dikuburkan Tanpa Nisan Batu"

Sebenarnya ada dua surat khabar Utusan Melayu dan kisah-kisah mereka mulai di Singapura.

Mohd Eunos Abdullah, seorang mantan kepala kantor pos, yang diterbitkan pertama Utusan Melayu dengan bantuan Methodist Publishing House di mana ia mempelopori gaya editorial yang terbuka.
Ketika orang-orang Melayu  di Kallang diminta oleh pihak berkuasa penjajah untuk berpindah ke membuat jalan bagi Lapangan Terbang Singapura, Eunos menggunakan pengaruhnya sebagai Hakim Perdamaian untuk memperoleh untuk penempatan  mereka di Kaki Bukit dan Tanjung Irau.
Kemudian, ketika Eunos bersama rakan yang cebur diri dalam separuh politik  Kesatuan Melayu menubuhkan sebuah surat khabar pada tahun 1939, mereka menamakan Utusan Melayu selepas beliau yang mengasaskan kertas kerjanya.

Early Days
Sejarah Silam Utusan Melayu
Dengan RM12, 290 yang dikumpul daripada Kerabat Di Raja Melayu, pengusaha atau usahawan  kecil, guru dan petani - Utusan Melayu dirasmikan pada 29 Mei, 1939. Ada saingan lain yang disebut Surat Khabar Bahasa Melayu;  Warta Malaya tetapi Melayu tempatan dipandang sebagai surat khabar "Arab"  yang berbentuk dengan tulisan Jawi.  Ramai tuhmahan daripada penjajah memperlekahkan Utusan Melayu Jawi dikatakan tulisan arab dan menjadi perli atau gelak ketawa mereka. Itu daripada ini "Arab" surat khabar, (yang saya temukan lucu kata penulis inggeris] Pengarang pertama Utusan Melayu ialah Abdul Rahim Kajai.



Jika anda boleh mampir di kantor sempit Utusan itu kembali kemudian, anda akan bertemu Kajai bekerja di sana dari matahari terbit sampai matahari terbenam, hanya mengenakan singlet.
Tidak ada hawa dingin, maaf! Jika anda menunggu untuk sementara waktu, anda juga akan bertemu pembantu Kajai berumur 16-tahun Ismail A. Samad. Kerja Samad perlu pergi ke mahkamah, rumah sakit dan kantor polis untuk mengumpul berita. Kemudian ia kembali ke kantor untuk menulis cerita-ceritanya hanya akan ditolak oleh Kajai - sampai ia menguasai asas-asas kewartawanan. Samad perlu belajar cepat sebab ...

Keadaan tidak membenarkan Kajai untuk tetap tinggal lebih lama dengan Utusan Melayu, pendudukan Jepun dipaksa untuk menukar dengan surat khabar sebelum perang lainnya menjadi kertas Jepun "Berita Malai". Saat sedang bekerja di bawah Malai Kajai Membawa Berita kesedihan dimana beliau jatuh sakit dan dia meninggal pada tahun 1943.


Selepas perang, Yusof Ishak, salah satu pengasas Utusan (kemudian Presiden Singapura) menghidupkan semula Surat Khabar dan menggajikan Samad sebagai pembantunya. Namun, Ishak adalah seorang jurnalis yang veteren buta huruf dalam Bahasa Melayu! (buta Jawi)  Jadi Samad yang masih muda berusia dua puluhan harus menjalankan tugas mengeluarkan surat khabar Utusan Melayu.

Editor Siapa Spoke Up For The Cause
Bayangkan diri anda menjadi tawanan selama 3 tahun dengan tuduhan menjadi seorang pengkianat atau subversif. Kemudian Inggeris memutuskan untuk melepaskan beliau dengan syarat bahawa beliau kena berkurung di rumah 6:00 petang-6:00 pagi setiap hari beliau kena patuh perintah berkurung ini daripada pihak berkuasa penjajah?
Tidak Samad. Ia mengusir polis yang datang untuk menyemak dia! Entah bagaimana ini bekerja dan mengikut Samad, kerajaan Inggeris "berpura-pura tidak nampak kondisi tidak ada di tempat pertama" ... untuk menyelamatkan muka (atau maruah penjajah).


Yang pada tahun 1953, selepas Samad dipenjarakan disebabkan beliau mengkritik pihak berkuasa penjajah menangani kes Hertogh Maria.


Itu adalah masa ketika Pada ketika ini pihak polis tempatan, pekerja pos, juru tulis dan guru dengan sukarela memberikan sumbangan berita untuk Utusan Melayu dengan ini  sedikit sebanyak telah  membentuk semacam "rangkaian perisikan" yang dapat menyaingi pihak berkuasa penjajah.





Mereka juga masa lalu yang indah ketika seorang pengarang atau editor berpengalaman sebagai Samad, terlepas dari beban pengeditan biasa, yang dilakukan kewartawanan lokakarya pada hari libur juga.
Selepas kemerdekaan Malaya, Ishak pindah akhbar ke Kuala Lumpur. Samad tidak dimasukkan dalam langkah besar. Sebaliknya, Ishak ditugaskan kepadanya untuk menjadi corespondent di Indonesia. Rupanya, hal ini untuk menghindari ketidaksenangan menimbulkan mendiang Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman dengan sesiapa Samad sering tidak bersetuju.
Akibatnya, karier Samad dengan Utusan berakhir pada takat ini. Setelah diri 8-bulan dikenakan pengasingan ke Indonesia, ironisnya, disambungkan Inggeris Straits Times menawarinya pekerjaan untuk mengedit kertas bahasa melayu baru Berita Harian. Sejak saat itu Samad menulis semula sejarah Berita Harian tapi itu cerita lain ...
Sementara itu, Utusan Melayu terus bertindak sebagai jurucakap orang di bawah Bahasa Melayu Said Zahari, yang mengambil alih kedudukan Samad. Aku merasa Tunku harus kami sudah kesal kerana masih ada seseorang di sekitar untuk mengkritik kerajaan selepas menyingkirkan Samad. Kata itu terutama vokal tentang Malayan baru kecenderungan kerajaan untuk melindungi kepentingan Inggeris yang bertentangan dengan kepentingan Melayu.


Cara membuatnya diam? Muat di atas kertas, tentu saja!


Tidak ada akhbar selama 91 hari


Pada tahun 1961, Said memimpin Utusan Melayu kakitangan untuk mogok untuk memprotes merampas UMNO. Pemogokan berlangsung untuk 91 hari. Terus terang saya tidak bisa membayangkan bagaimana orang-orang ini menemukan cara lain pendapatan untuk makan sendiri dan keluarga mereka selama tempoh ini.

Ada dakwaan bahawa serangan itu bermotifkan politik untuk menyokong sayap kiri-parti politik yang Said ditolak.

Inilah yang Aliran Said berkata: "Para Utusan mogok adalah titik balik dalam pembangunan kewartawanan Melayu dan juga sebagai titik balik bagi kebebasan akhbar di negeri kerana tidak pernah ada perjuangan untuk kebebasan akhbar hingga 1961. Hal ini tentu saja tidak diberi publisiti dan orang-orang yang benar tidak tahu banyak tentang hal ini kerana terhad kepada ofnewspaper bulatan kecil orang-orang yang tahu tentang hal ini tetapi tidak berani menulis atau tidak bisa menulis tentang itu. Dan bahkan di kalangan masyarakat bahasa melayu, hanya sebahagian kecil daripada orang memahami alasannya. "

Kata membayar harga untuk bercakap keluar. Tunku dilarang dia daripada memasuki Malaya. Kembali di negara Singapura, Said ditahan tanpa bicara sebagai tahanan politik selama 17 tahun lama selepas dilantik sebagai ketua parti pembangkang. Itu tidak sampai 1989 ia dibenarkan masuk ke Malaysia lagi.

Dia pernah Memiliki dan Memandu Kereta Sendiri!




Ini adalah salah satu karakter unik dari Utusan Melayu yang menarik perhatian saya. Ishak Haji Muhammad adalah wartawan terkemuka lain yang digunakan untuk bekerja dengan Kajai di bawah Utusan dan Berita Malai. Orang Jepun menyebutnya "Isako" yang kemudian menjadi terkenal "Pak Sako".
Dia adalah seorang hakim kelas ketiga. Dia meninggalkan pekerjaannya dan menoleh ke penuh masa menulis untuk memprotes melawan (ketuanan) Inggeris master. Maksud saya adalah ... ia bukan "negara sepupu" yang belum pernah melihat kereta di sepanjang hidupnya.


Memegang pekerjaan di Pak Sako Utusan berarti harus ke kantor Percetakan Surat Khabar (press) di Kuala Lumpur. Namun, pria ini lebih suka menempel ke kota asalnya di Hulu Langat di sebuah rumah hanya dilengkapi dengan keperluan asas. Untuk bolak-balik ke sana kemari KL, beliau menggunakan pengangkutan awam.


Beliau mempunyai Fiat untuk tempoh singkat ketika ia dipindahkan ke Rembau. Bahkan pada waktu itu adalah sopir yang bersopir dia sekitar. Tebak kenapa dia membeli kereta itu? Ia bertemu dengan seorang  penjual (salesman) kereta besar ...

Dari Harian untuk Mingguan


Tapi ... anda mungkin garuk kepala dan bertanya, "Saya rasa saya tidak pernah melihat tulisan ini untuk dijual." Yah ... itu masih tersedia di bawah nama baru - Utusan Melayu Mingguan.


Akibat penurunan penjualan, itu menjadi sebuah akhbar mingguan pada tahun 2003. Pada hari terakhir sebagai harian, pusingan jualan (sirkulasi) 7.300  salinan (copies) itu bahkan lebih rendah daripada yang sudah muflis Utusan Zaman 7.550 salinan, Begitulah Surat Khabar Jawi lain.

"Orang Melayu kurang kesedaran terhadap sejarah, Adat resam. (tradisi) dan sumbangan yang tidak ternilai institusi seperti Akhbar Utusan Melayu." Perkataan Datuk Johan Jaaffar sedih mengenai transformasi. (Dia adalah ex-editor-in-chief daripada Utusan Group). Dalam bahasa Inggeris, bererti Bahasa Melayu orang tidak menyedari sejarah yang tak ternilai, tradisi dan sumbangan daripada agensi seperti Utusan Melayu.

Jelas, penerbit menghargai nilainya Utusan Melayu Mingguan kerana masih sedang dicetak sebagai satu-satunya kertas Jawi di Malaysia, meskipun itu membuat rugi, wang-bijaksana.


Dalam Kumpulan Utusan website rasmi, kertas digambarkan sebagai "pokok bagi banyak warga senior ... Masih biasa dinikmati oleh banyak pembaca terutamanya dari Utara, Timur dan Selatan kawasan. Walaupun sirkulasi tetap lebih kecil dibandingkan dengan surat khabar lain diterbitkan oleh Kumpulan Utusan , ia berusaha untuk tetap berkualiti quality tabloid, baik dalam hal newsworthiness dan pencetakan standard. "



Dikuburkan Tanpa Tombstone

Terus terang saya tidak mengerti mengapa bahawa pernyataan darn masih diposting pada website Utusan Malaysia Utusan Melayu selepas berhenti terbit pada Januari 2006, dan mengapa kematian itu bahkan tidak diiktiraf. Atau adakah ini sebuah refleksi mengenai masa depan Jawi?
________________________________________

Rujukan:
1. www.rmaf.org.ph
2. infopedia.nlb.gov.sg
3. Bahasa Melayu moden Sastera di Singapura, Mohd Raman Daud.


English to Malay translation

Samad Ismail

Oleh Nor-AFIDAH Abd Rahman ditulis pada 2002/10/10
National Library Board Singapore